RESPONS PÅ BLOGGEN 

Tommelen opp: – For å få endringer i landbruket, må vi ut til avislesere som ikke er gårdbrukere. Først da vil man få en skikkelig debatt om tilskuddspolitkken og det rigide melkeregelverket, sier Per Nesmoen Rognstad.

Tar kritikken med knusende ro

Per Nesmoen Rognstad, som har fått mye respons etter at han ble omtalt i Bloggen i Norsk Landbruk, står fast på synspunktene sine.

Den profilerte melkeprodusenten fra Tynset ble i forrige uke omtalt i Bloggen i Norsk Landbruk. Undertegnede skrev om det rigide regelverket innen melkekvoter og tilskudd i Norge, hvor Nesmoen Rognstad ble brukt som eksempel for store samdrifter. Han har fortsatt en del å forbedre i drifta før avdråtten er god nok, fordi samdriften er såpass ny. Hvis vi ser bort i fra avdråtten og fôrenhetskonsentrasjonen på fjorårets slått, står vi igjen med en stor driftsbygning og to melkeroboter.

STOR INVESTERING

Leserne våre har ikke vært opptatt av hvor dyktig Nesmoen Rognstad er som gårdbruker, men hans ønsker om en større melkekvote. Mange mener man ikke skal bygge større enn størrelsen på melkekvoten, hvis man skal sikre seg en levedyktig inntekt. Andre påpeker at man ikke kan etablere en samdrift, uten at eierne hadde en god nok inntjening fra før. Men til syvende og sist, er folk mest bekymret for endringer i landbruket. Man ønsker ikke at de store skal ta over, og at de små går dukken. Folk ønsker et bærekraftig landbruk, som lener seg på statens tilskudd. Og de fleste vil ikke høre snakk om melkekvoter i størrelsesordenen 1 250 000 liter.

TRADISJONER

Samdriften har en melkekvote på 750 000 liter, men har bygd for å kunne produsere 1 200 000 liter melk. Regelverket i Norge tillater kun 750 000 liter melk for samdrifter, og man synes derfor det er lite hensiktsmessig å bygge for mer enn kvotene tilsier. Tilbakemeldingene på Bloggen har strømmet på i form av e-post, direktetelefonen på jobb og til undertegnedes private mobil. Gårdbrukerne er både begeistret og forbannet over undertegnedes uttalelser i Bloggen, men de fleste er enig om at meningene er friske. Og det er nettopp det som var hensikten bak diskusjonen om melkekvotene i Norge. Vi kan ikke bare lene oss tilbake på tradisjoner, og gjøre det våre foreldre gjorde. Som Nesmoen Rognstad sier; - de fleste vil ha det slik det alltid har vært.

ENGASJERTE GÅRDBRUKERE

Mange er engstelige for forandringer hvis melkekvotene økes. Nesmoen Rognstad har den siste uken vært på møter i det lokale bygdelaget og i bondelagskretsen, for å snakke om melkekvoter og melkeroboter. Her fortalte han om hvordan det er å ligge i ingenmannsland med en kvote på 750 000 liter. For han er en robot for lite, mens to er for mye. Han har bygget for å produsere optimalt, men blir straffet av statens rigide regelverk.

REDD FOR ENDRINGER

Ifølge Nesmoen Rognstad er mange gårdbrukere redd for økte melkekvoter, fordi de ikke vil miste produsenter med få årskyr.

- Etter mitt synspunkt, går en del små bruk dukken uansett. Det vi virkelig burde diskutere i denne sammenhengen, er landets underskuddssituasjon på melk. Og den eneste kanalen som gjenstår er riksavisene. Vi må ut til andre lesere enn gårdbrukerne, slik at man kan se hvor rigid regelverket er, sier han.

 MELKEROBOT

 - Man kan sammenligne utviklingen i for eksempel skogbruket med landbruket. Innen skogsdrift er det kun èn prosent som driver manuelt, resten bruker skogsmaskiner. Det samme vil skje med landbruket, hvor man også er nødt til å ta i bruk ny teknoligi. Hvis ikke er det ingen fremtid i landbruket, avslutter han.

Nøkkelord:

10 kommentarer til denne artikkelen

Rognstad har nok rett i det at kvotene vil økes eller forsvinne. De brukene som tjener penger nå er nedbetalte, gammeldagse og utslitte gårdsbruk. Disse vil legges ned i løpet av relativt kort tid fordi videre drift krever nybygg og modernisering, blandt annet for å tilfredsstille nyere lover og regler, og gjør en det er økonomien borte. Mange av de større og mange samdrifter vil nok også gå dukken den dagen renten kryper litt oppover. Hittil har et bredt spekter av gårdsbruk kjøpt opp kvotene til de som slutter slik at den samlede produksjon ikke er gått så mye ned. Men nå er de fleste eksisterende fjøs fyllt opp maksimalt og få har kapasitet til å produsere mere uten å bygge ut fjøset. Ved å bygge ut fjøset forsvinner ofte overskuddet og da er det jo liten vits. Dette ser en tydelige utslag på hos aktørene for kvotehandel der prisene er gått ned. Jeg vil tro at det snart kommer et ras av nedleggelser i landbruket, altfor mange har bare sittet på gjerdet og sett an situasjonen, inkludert meg selv. Etterhvert som mine planer tar form og jeg begynner å få klar noen tall ser jeg det at det ikke går å drive moderne landbruk i Norge og samtidlig ha en rimelig timebetaling. Spørsmålet er om det vil hjelpe på situasjonen om en øker makskvoten til f.eks 1,5 millioner liter, jeg vil tro at økonomien vil bli like dårlig for de store som ligger der også. Slik det er idag er det faktisk de som ligger mellom 18-24 årskyr som tjener mest, men dette er nok også et utslag av at disse har nedbetalte bruk. Hvis det ikke skjer en stor politisk snuoperasjon for å berge Norsk Landbruk er det nok over, spørsmålet er om det allerede er for sent? 

Rune - 27.02.2010 09:39

Valget til Stortinget er to ting, landbruk over hele landet eller billigst mulig mat. Spør man lederen i småbrukerlaget og finansmannen Trygve Hegnar får man to forskjellige svar. Det hele er et verdivalg om hvordan samfunnet skal være. 

Ola - 27.02.2010 12:17

Jeg tror det er alt for kjapt å skrike opp om at det er underdekkning på norsk melk, det er mange bønder som vil utvide og kommer til å gjøre det i nærmeste fremtid. Se bare på situasjonen på storfekjøtt. Jeg tror det er mange melkebønder som faktisk tjener penger og som ikke har nedbetalte fjøs. Hva er grunnen til at så mange er på "randen av konkurs" nå ?? Renta er historisk lav, gjødselprisen er nede på ett akseptabelt nivå, dieselprisen det samme , melkeprisen og tilskuddene har aldri vært høyere ? Kraftforprisen er for høy riktignok men ellers er det gode tider og vi er ikke på ett bunnnivå i næringa. Økonomien har vel aldri vært sånn i næringa at man kan bygge ett nytt fjøs med den nyeste teknologien uten egenkapital i form av enten penger eller egeninnsats?? At samdriften på Tynset smertelig har fått erfare den stadige skiftende landbrukspolitikken stemmer jo ikke. Er enig at grensa for kvotene kan diskuteres og at de ikke er tilpassa feks robot, men vi må være klar over at ved å øke de vil strukturrasjonaliseringa skyte enda større fart. Det er ikke alltid å være større er bedre, det er inntekter minus utgifter som teller. 

Hans - 27.02.2010 17:49

Viss det ble aktuellt å øke samdriftskvota fra 750 tusen til 1250 tusen, vil det også være naturlig at enkeltbruka fikk justert opp kvotetaket fra 400 tusen til 550-600 tusen. da vil også et enkelt bruk ha en produksjon som utnytter en robot bedre enn i dag. til de som er sterkt i mot større driftsenheter innenfor landbruket og her innen melkeproduksjonen, er det ikke sikkert at det er alle som vokser som liker utviklingen heller. men de ser at det ikke er en vei utenom siden, viss man ønsker å være melkebonde i framtida. og samtidig å ha en produksjon som forsvarer nødvendige invisteringer som trengs , og som gir en solid inntekt å leve av. 

Jostein - 28.02.2010 11:58

Hei! Jeg har kjøpt en kjempestor traktor og plog. Jeg får ikke økonomi i denne ekvipasjen. Nå må staten komme på banen og la meg få ordne større jorder slik at dette blir økonomisk. Her har jeg investert for framtida, også skal ikke staten legge til rette for at dette skal bli økonomisk regningssvarende. Dette er URETTFERDIG! som dattera mi på 2,5 år sier. Ja, -for det akkurat slik det høres ut... som små unger som ikke har skjønt spillereglene. Skjerp dere bønder, dere latterliggjør dere selv. Når reglene er sånn som de er så kan man ikke investere etter slik som man mener de burde være, for så å få staten til å betale det. Hilsen en som har stor tro på norsk landbruk, men ikke den norske bonden. 

Bjørn - 28.02.2010 12:40

I Engetøve samdrift er vi 5 aktive medlemmer, med ei samlet makskvote på 750 tonn.Hvis vi hadde satset hver for oss,hadde hver enkelt hatt ei makskvote på 400 tonn, og ca 50 årskyr å forholde seg til. Det vil si, at vi fem hadde hatt et samlet kvotetak på 2 millioner liter,og med dagens tilskudds-system fått en langt bedre utelling når tilskuddstaket pr idag er 50 kyr. Hadde hver enkelt av oss valgt å inngå samarbeid med en passiv samdriftsdeltager, ville hver enkelt av oss fått et kvotetak på 750 tonn,og et samlet kvote på 3,75 millioner. Hadde vi valgt å etablere 2 samdrifter, hadde hver samdrift fått 750 tonn, samlet 1,5 millioner. Dette bare noen av flere eksempler som belyser hvor urimelig systemet kan være, for i denne sammenheng vår samdrift. Synspunktene omkring behovet for egenkapital kontra lånte midler, blir en egen diskusjon. Det som er virkeligheten er at avkastningen på innskutt kapital i en slik landbruksproduksjon er ca 0%. Da vil vel de fleste med sunn fornuft la sparepengene stå i banken til 1,5% rente...?????  

Per Nesmoen Rognstad - 28.02.2010 14:06

Rognstad skriver at han har bygget for å produsere optimalt. Det første jeg tenkte nå jeg leste artikkelen, var at det er akkurat det han ikke har gjort. Stordriftsfordeler går som kjent i trappetrinn, og er ingen lineær funksjon. Da gjelder det å ligge helt innerst på trinnet samtidig som står på tærne og er klar til å hoppe godt inn på det neste. Dette er enkel bedøk, og er noe som alle vet i industrien. Etter mange år med prosjektering av bygg og anlegg til industrien er min erfaring at nødvendigvis ikke er noen besparelsene på å ta store utbygginger i en jafs. Det er ofte god økonomi å ta utbyggingen ettappevis i takt med lover, regler, konsesjoner og kvoter, og markedet. Teknologien og systemene endrer seg hele tiden, og prisene endrer seg også. Enkelte ting kan godt være billigere å bygge om 5 år. Jeg skjønner ikke hva rognstad synes er så urettferdig med systemet idag. Derimot synes jeg der er større urettferdighet i at enkeltprodusenter har ei makskvote på 400 tonn, når vi vet at samdrifter i veldig mange tilfeller (om ikke de fleste). består av enkeltprodusent + passive deltagere. Synes ikke det er riktig å skille disse. Til slutt: Hvis man skal være helt ærlig; Hvor mange er det som egentlig har trua på samdrift som driftsform? Hvor mange ser egentlig for seg å drive i samdrift i sus og dus om 10 år? Nei dette er et blindspor.... 

Bjørn - 28.02.2010 16:18

Det er bare å vente på neste borgelige regjering ( H+Frp) så kommer nok det etterlengta kvote og konsesjonsløftet, samtidig som vi nok mister en del tilskudd, forhåpenligvis distriktstilskuddet på melk og kjøtt. 

Hans - 28.02.2010 21:28

"Det rigide regelverket" som journalisten og Nesmoen Rognstad viser til er vel til for landbrukets beste? Hvordan ville landet sett ut uten reguleringer i landbruket? Hadde vi i det hele tatt hatt et landbruk? Ville det vært bosetning på Tynset?  

Hans Einar Bratberg - 01.03.2010 00:03

Store bruk, med subsidiert utenlandsk kraftfor, stor gjeld mye manskiner etc etc ...Hva er bærekraftig? Skal norsk landbruk basere seg på importert kraftfor (menskemat) laget av lavlønte arbeidere? matproduskjon er ikke som annen produksjon så Hegnar er vel ikke den rette til å regne det hjem Om en er så smart at han bygger ut som en galning, og roper på marked og kritiserer rigide regelverk, så må han vel klare seg selv. Og da har han tapt kampen for de store industri landbrukene i utlandet i allefall sterkt subsidiert. Se filmen food inc, og tenk etter om det er et slikt landbruk vi vil ha eller bli kvitt. Jeg er i allefall ikke i tvil. Når man lever av naturen må man også ta hensyn til denne! Industrilanbruket er ikke bærekarftig i det lange løp 

Gunnar - 25.03.2010 15:05

Skriv en kommentar:





For å komme videre må du akseptere vilkårene som gjelder for å skrive inn kommentarer.

Fra forsiden




 
Bildegalleri Overvintringsskader i Målselv

Overvintringsskader i Målselv

Overvintringsskader på eng i Målselv i Troms. Alle bildene er tatt mellom 29. mai og 3. juni i år av landbruksrådgiver Ketil Lyster.

Gallerier

Vis alle
Fotoprosjektet i Våler
Fotoprosjektet i Våler (10 bilder)
Slåtten i gang i Østfold
Slåtten i gang i Østfold (11 bilder)
Kom jentene mine
Kom jentene mine (41 bilder)
Kuisa 2009
Kuisa 2009 (8 bilder)

Mest kommenterte

Styrt avvikling

Per Nesmoen Rognstad fra Tynset mener gårdbrukere innen storskala melkeproduksjon må få langt bedre …

Avgjøres elitemelka av dyktighet eller flaks?

Geir Ove Rettedal fra Forsand kommune har levert elitemelk i ti år, men får likevel ikke Tines 10-år…

Tar kritikken med knusende ro

Per Nesmoen Rognstad, som har fått mye respons etter at han ble omtalt i Bloggen i Norsk Landbruk, s…

Husdyrkontrollen lurer systemet

Jeg har nettopp snakket med en gårdbruker fra Rogaland som er lei av manglende innrapporteringer til…

Mest lest


Dyrt å ha areal langt fra gården

Arealer langt unna gården koster deg mer enn du tror. Svenske forskerer har funnet ut at transportko…


Slik takler du fôrknipa

Tørke i sør og isbrann og kald vår i nord gjør at mange bønder får elendige grasavlinger i år. Nortu…


iGuide gjør slutt på gap og overlapping

Å drive effektiv såing, gjødsling eller jordkultivering av jorda har alltid vært en utfordring. Spes…


Mener kraftfôr er for billig

- Klart melkeprodusenter med avlingssvikt ikke kjøper grovfôr når de kan stå med henda i lomma og få…

Tun Torget

Landbrukets markedsplass

Her finner du det du ikke finner andre steder.

Siste fra andre tema

Rammebetingelser

Det er ikke lenger lønnsomt for danske gårdbrukere å slakte i Tyskland. Foto: Pernille Mengshoel

Danske svineprodusenter dropper slakting i Tyskland

Svineprodusentene som var så misfornøyd med Danish Crown at de valgte å danne et eget selskap og slakte grisene sine i Tyskland, leverer igjen slaktegris til danske slakterier.

Vil ha krisefond til Troms-jordbruket

Flertall av bondelagsledere ikke enige i kongehuskritikk

Felleskjøpet moderniserer kraftfôrlinjene sine

SSB skal telle landbruket

Mer støtte til økologisk kornproduksjon

Gårdsdrift

Nå telles landbruket

Nå telles landbruket

Den 31. juli gjennomfører Statistisk sentralbyrå (SSB) Landbrukstelling 2010. Dette er en fulltelling der alle landets 50 000 jordbruksbedrifter er med. SSB bruker både registre og skjema for å gjennomføre undersøkelsen.

Mot normalt i Norsk Gartnerforbund

Offentliggjør gårdbrukernes antibiotikabruk

Varmen hindrer jakt på farlig bjørn i Snåsa

Jordrotteskader for 3,8 millioner

Forbud mot sauebjeller i Sveio

Næringsutvikling

OPPRØRER MANGE: Mange er imot dei nye mastene i Hardanger. Fleire næringstoppar på Vestlandet, som Johan Fredrik Odfjell, Margareth Øvrum i Statoil og Øystein Michelsen i Hydro, har også gått ut med eit klart nei. (Arkivfoto frå Fykse i Kvam)

Det ulmer i Hardanger

Engasjementet rundt kraftlinja i Hardanger går svært høgt på Vestlandet denne sommaren. Fylkesordførar i Hordaland, Torill Selsvold Nyborg frå KrF, meiner lokaldemokratiet er blitt valsa ned.

Gir ikke opp laftevirksomheten

Nå kan man ta bachelorgrad i bygdeutvikling

Nå kan du studere bygdeutvikling på Jæren

Tomatsaken - en vekker for grøntprodusentene

Jobber for økt næringsutvikling

Traktor og teknikk

Green Clipper 5 har 30 kniver og total bredde på 10,2 meter. For å dra den trengs det en traktor med minimum 100 hestekrefter.

Se Norges største gressklipper

Og du trodde at du at du har en fet plentraktor hjemme? Denne monsterklipperen feier over 600 dekar om dagen.

Slik er reglene for tilhengervekt

Økende puls i maskinbransjen

Her er finalistene til årets traktor

Gutt omkom i traktorulykke i Eidskog

Forventer europeisk nedgang

Tun Media

Tun Medias publikasjons- portefølje retter seg mot kvinner og menn som lever og bor i det moderne Bygde-Norge og til andre med sans for den landlige livsstil.

Rekruttering av ungdom til utdanningsporgram naturburk ved de videregaende skolene.

Web Statistics