Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Godt lammesalg for Nortura

Men færre lam selges under merkevaren Gilde og flere under kjedenes egne merkenavn

Nortura gleder seg over økt lammesalg, men hadde gjerne sett at mer av kjøttet ble solgt under merkevaren Gilde og mindre som kjedenes egne merkevarer. Foto: Marit Glærum

Som en motvekt til alle de dårlige nyhetene fra sauenæringa, kan Nortura glede seg over en økning i lammesalget på 10,6 prosent eller 311,5 tonn lam så langt i sesongen sammenliknet med i fjor.

Les også: Derfor fikk 79 av 100 sauer verkebyller

Salgsnedgang for Gilde

Ifølge fagsjef for småfe i Nortura, Finn Avdem, øker salget i tre hovedkategorier: Andre industrikunder enn Nortura, egne merkevarer til Norgesgruppen og storhusholdningsmarkedet.

Annonse

– Salget av Gilde-lam går dessverre ned, på tross av en positiv salgsutvikling hos Rema. Andre dagligvarekjeder satser tydeligvis mer og mer på egne merkevarer. I sum har Nortura også en positiv salgsutvikling hos Norgesgruppen, men en stadig større del av salget går gjennom deres egne merkevarer, oppsummerer Avdem.

Les også: Merkbar nedgang i sædsalget

God kvalitet

Mange fryktet at årets lam ville få dårlig kvalitet og lave slaktevekter på grunn av tørkesommeren. Disse spådommene er gjort til skamme. Hele 86 prosent av årets lam, er stjernelam. Den siste uka i september slakta Nortura 68 100 lam med gjennomsnittlig slaktevekt 19,3 kilo, klasse R og fettgruppe 2+. Slaktevekta på sammetid i fjor var 0,7 kilo lettere.

Neste artikkel

Duroc mot verdenstoppen