Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Grimme evolusjonerer torader

Og konkurrenter samarbeider om bedre service for Grimme-kunder.

Størrelsen på tanken økes fra 6 til 9 tonn, og for å bære flere tonn ekstra på jorda har Grimme utstyrt sin nye toppmodell blant toraderne med et ekstra hjul.

Den tyske høstemaskingiganten sparer noen nyheter til Agritechnika, men lettet litt på sløret da de inviterte journalister fra hele verden til demonstrasjon. Nyheten for norske bønder er nok først og fremst for de som gjerne skulle hatt litt større kapasitet enn toraderen SE260 kan by på.

2 x 2 RADER OG 15 TONNS TANK

Det får de med EVO 290. Modellnavnet er ment å fortelle at Grimme evolusjonerer maskinen snarere enn å revolusjonere den. Hovedpunktene i evolusjonen er at kapasiteten på tanken økes fra seks til ni tonn, og for å spare jorda for økt marktrykk bæres vekta av et ekstra hjul på venstre side.

Bæreflate Et ekstra hjul gir 65 prosent større bæreflate og skal i teorien kompensere for at Grimme EVO290 kan ha ni tonn poteter på tanken. Foto: Grimme

Om denne nyheten henvender seg til det øvre sjiktet blant norske bønder gjør i høyeste grad også den andre store nyheten fra Grimme det. Vetor 4150 er en fireraders opptaker som til alle praktiske formål er to toradere som fyller den samme tanken. Potettanken har en kapasitet på hele 15 tonn.

Les også: Åpen for å dyrke GMO-potet

For å komme seg fram på veien feller den selvgående potetopptakeren inn både tottebeltene og tanken under transport.

Fire rader: Grimmes nye fireraders potetopptaker er egentlig to toradere satt sammen til en. Foto: Dag Idar Jøsang

SAMARBEID MED GRIMME SCANDINAVIEN

I de kjernelandene sine lanserer Grimme fire ulike servicealternativer, fra ettersyn og generelt vedlikehold, til full service og klargjøring av maskinen til neste sesong. Det er ikke noe som vil gjelde i Norge. I alle fall ikke med det første. I stedet skal de tidligere konkurrentene i Eik-kjeden og danske Grimme Scandinavien samarbeide.

Les også: Polfarere klare for potetåkeren

Annonse

– På vegner av kundene våre føler vi også at Grimme har blitt stemoderlig behandlet i vårt system, og delesystemet har ikke vært optimalt, sier Ole Jørgen Baarlid, som er produktsjef for høstemaskiner i Eikmaskin.

DELER FRA DANMARK

Samtidig har Eiksentrene tapt mye av service- og ettermarkedet til Grimme Skandinavien i Danmark, som har samarbeidet med Asa-Lift-importøren Harald Bjerkes Eftf. Asa-Lift er igjen eid av Grimme. Dermed har Grimme Skandinavien kunnet forsyne norske Grimme-kunder med deler raskere fra Danmark enn Eikmaskin har fra Tyskland.

Bedre: Grimme-kunder over hele landet skal få bedre oppfølging på service og levering av deler, lover Ole Jørgen Baarlid. Foto: Dag Idar Jøsang

Det nye nå er at service- og ettermarkedet skal ledes av Øystein Aas-Hveem i Grimme Scandinavien, men utføres av mekanikere på de lokale Eiksentrene. Mekanikerne skal kurses av de danske spesialistene og Eiksentrene får tilgang til deler fra Danmark.

Les også: Genmodifisert potet godkjent i USA

– På sikt vil vi bygge opp større kompetanse på Grimme hos mekanikerne rundt om på Eiksenterne, men nå får vi tilgang på kompetansen til Grimme Skandinavien. Potetkundene har en kort og hektisk sesong og er de mest krevende kundene vi har.

FULL SERVICE PÅ VINTEREN

Eiksentrene får nå tilgang på Grimme sin app for oppsetting og konfigurasjon av maskiner, og vil i framtida tilpasse seg europeiske priser på maskiner i større grad. Danskene har også et lager med deler for 30 millioner kroner som Eiksentrene nå vil få deler fra.

Les også: Gjer gull av grønsaker i gardsbrutikk

– Eiksentrene vil også få en riktigere delebase, flere hurtigomsettelige deler og kortere leveringstid som ikke er på lager, lover Baarlid.

Når det gjelder service før sesongen vil norske kunder kunne velge mellom at servicefolk bestiller deler og gir maskinen full service, eller at Eiksentrene bestiller deler og gjøre arbeidet selv. Men kundene kommer til å bli utfordret til å gjøre jobben på vinteren, når det ellers er roligere tider på verkstedene, i stedet for å vente til maskinene skal i sving.

Neste artikkel

Bredt utvalg fra Kuhn