Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Halvparten usikre på om Gilde-kjøttet er norsk

Nortura har fremdeles en vei å gå når det gjelder merkevarebygging, viser undersøkelse.

Folk flest er usikre på om Gilde-produkter utelukkende inneholder norsk kjøtt. Foto: Stian Eide.

Den siste rapporten fra Ipsos MMIs merkevaremåling viser at Gilde har en solid posisjon i det norske folks bevissthet.

Åtte av ti nevner Gilde først når de blir bedt om å ramse opp merker for kjøttvarer og 59 prosent sier at de foretrekker Gilde.

Usikker på opprinnelsesland

Det norske kjøttsamvirke har imidlertid en utfordring når det gjelder budskapet om kjøttets opprinnelse.

Halvparten av de spurte er usikre på om kjøttet alltid er norsk.

– Før den nye merkevarestrategien i 2015 var bare 40 prosent sikre på at kjøttet fra Gilde alltid er norsk. At andelen nå er 52 prosent betyr at vi absolutt er på rett spor, men at vi ikke er helt fornøyde enda, sier marketingsjef i Nortura, Nina Rishovd Stavenæs.

Annonse

"Nyt import"

Det har ved flere anledninger blitt oppdaget at grønnsaker og kjøtt merket med Nyt Norge egentlig er importerte varer, men kommunikasjonsrådgiver Martine Petersen i Nortura garanterer at slike feilmerkinger ikke foregår i Gilde-systemet.

– Forbrukerne kan være hundre prosent sikre på at Gilde-produktene er norske. Det finnes ikke importert kjøtt i våre Gilde-produkter, sier Petersen.

Også når det gjelder Prior har Nortura en sterk posisjon i folkets bevissthet.

Sju av de nevner Prior først når de blir bedt om å ramse opp merker for kylling/kalkunkjøtt og egg.

Neste artikkel

Populært å genteste