Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Jærbønder utfordrer Lelys serviceapparat

Vil ansette sin egen servicemann

Maskinforhandler Eirik Tjessheim og flere store melkeprodusenter på Jæren med melkerobot fra Lely ønsker å ansette sin egen servicemann for å redusere servicekostnadene.

Store, sentrale melkeprodusenter på Jæren og diverse landbruksforhandlere i Rogaland har sett seg lei på det de mener er altfor høye priser på service på melkeroboter.

TAR SAKEN I EGNE HENDER

Nå ønsker de å ansette en egen servicemann.

I siste nummer av Bondevennen har de en stillingsannonse hvor de søker etter landbruksmekaniker, elektriker eller andre med erfaring fra servicearbeid på Lely-roboter.

Tanken er å ansette en serviceleder i et privat selskap som kan konkurrere med Lelys eget service-apparat.

– I dag er det ikke uvanlig at bonden må betale over 100 000 kroner i året for service på melkeroboten sin. Vi mener denne summen kan kuttes betraktelig, kanskje halveres, hvis vi kan ansette vår egen servicemann, forteller Eirik Tjessheim.

Han er ikke melkeprodusent selv, men importerer brukte traktorer, steinplukkere og dieseltanker, i tillegg til å selge transpondere, laser og diverse deler til Lely melkerobot.

INSPIRASJON FRA DANMARK

Ideen har bøndene og kjøpmennene fått fra Danmark, der et uavhengig selskap, Milcotec, tilbyr både service, reservedeler og diverse melkerobotrelaterte rekvisita til fordelaktige priser.

Annonse

– Vi kan allerede i dag få rimelige servicemenn fra danske Milcotec til rutinemessig service, men for å komplettere dette tilbudet, arbeider vi nå for å få på plass lokalt servicepersonell som kan rykke ut også ved akutte behov, sier Tjessheim.

MÅ HA LISENS

Tjessheim sier at bøndene som skal være med på deres serviceopplegg fremdeles må ha lisens hos Lely for oppgradering av software, men at de kan og bør droppe serviceavtalene.

– Fastprisavtaler er som regel ikke lønnsomme. Alt som er forutsigbart angående pris, som i en serviceavtale,er som regel svært dårlig butikk for kunden, skyter Tjessheim inn.

I stedet for en serviceavtale ønsker han seg et opplegg hvor bøndene betaler for hver time den lokale servicemannen bruker på gården deres. Tjessheim ser også for seg at bøndene kan gjøre en større del av arbeidet selv.

Tjessheim sier de har fått en del respons på stillingsannonsen, men at de ikke vil gå ut med noen navn eller mer konkret informasjon foreløpig.

VANT TIL KONKURRANSE

Daglig leder Jan Ove Dybing i Fjøssystemer Vest, som tilbyr service på Lely melkeroboter på Jæren i dag, sier han ikke er bekymret for konkurransen.

– Vi er vant til konkurranse på alt vi gjør. Sånn er verden, sier Dybing.

Neste artikkel