Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nå kommer stølsroboten

Fjøssystemer satser på robot på hjul.

Mobil: Med hjul og traktordrag tar det en halvtime å gjøre roboten klar for transport. Foto: Dag Idar Jøsang

Allerede i 2007 skrev Norsk Landbruk om Knut Anders Leikvold, som fikk SAC til å bygge en melkerobot han kunne løfte opp på lastebilen, og ta med seg på stølen om sommeren. Nå har Lely foredlet konseptet og laget en robot man kan dra etter traktoren.

VIDEO: Hugo valgte monobox

I Sveits er stølsdrift veldig vanlig, og da Beat Betschart måtte ha nytt melkesystem ønsket han et som var så fleksibelt at han kunne ta det med på stølene. På gården i Moutathal, som ligger på 600 m.o.h., har han på det meste 40 melkende kyr, som i månedsskiftet mai/juni rusler de seks kilometrene opp til stølen på Kreutz. Stølen ligger på 1 200 meter. Etter en måned der flytter de til støl nummer to, som ligger på Pragelpass, 1 600 meter.

Alperobot: Beat Betschart (t.v.) var den første sveitsiske melkebonden som fikk mobil melkerobot fra Lely. Nå tilbyr Kristian Hauge og Fjøssystemer den samme løsningen i Norge. Foto: Dag Idar Jøsang

Løsningen fant Lely hos sine kollegaer i Luxembourg, som hadde hadde puttet roboten inn i en hjulgående kontainer med traktordrag. Perfekt for et kaldfjøs der han kunne rygge roboten inn. Perfekt for stølsdrift i alpene, der roboten kan stå på en platting.

Plass: På baksida av roboten er det plass til et lite kontor. Foto: Dag Idar Jøsang

Les også: Kristian og Heidi har DeLaval-robot nummer 1000

Annonse

Roboten er «plug and play». Plugg i strøm, koble til vann og kraftfôr og start melkinga. I Norge er Fjøssystemer allerede i forhandlinger med de første kundene, og har bestemt seg for å markedsføre løsningen i Norge.

Stølen på Kreutz, som ligger på 1200 m.o.h., har innlagt strøm. Foto: Tiziano Ziliani

Kanskje blir konseptet med å plassere melkeroboten i en container en standardløsning, selv for bønder som i utgangspunktet aldri har tenkt å flytte på den. Da kan kontaineren bygges fiks ferdig før den løftes på plass i fjøset. Fordelen er at en slik løsning er lettere å omsette på bruktmarkedet, annenhåndsverdien vil øke og det er noe finansieringsselskapene trolig vil sette pris på når vilkårene skal forhandles.

Aggregat: På 1600 meters høyde på Pragelpass må Beat Betschart bruke dieselaggregat for å forsyne roboten med strøm. Foto: Tiziano Ziliani

Les også: Lely med nytt verktøy for kraftfôroptimalisering

Du får flere detaljer om Lely sin mobile melkerobot i Norsk Landbruk nummer 18, som nå er på vei til våre abonnenter. Er du ikke abonnent? Her kjøper du abonnement på Norsk Landbruk.

Neste artikkel

Mener melkebruk står for hopp i angus-semin