Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Vi spiser mer norske poteter

Sjekk hvor mye den norske andelen av poteter har økt.

Sammen har Gartnerhallen, Bama, Norgesgruppen og Rema lykkes med å øke andelen norske poteter fra 60 til 79 prosent på tre år. Foto: Gartnerhallen

For tre år siden var seks av ti poteter som ble solgt i butikk dyrket i norsk jord. I dag har det økt til nesten åtte av ti.

– I tre år har Gartnerhallen, Bama, Norgesgruppen og Rema 1000 hatt et prosjekt for å øke norskandelen av poteter. Vi har lykkes med å øke andelen norske poteter fra vel 60 prosent til 78,8 prosent, forteller Elisabeth Morthen, som er administrerende direktør i Gartnerhallen.

Noen av suksessfaktorene er at det har kommet nye norske potetsorter, størrelsen på potetene er mer variert og produktsortimentet er større..

Elisabeth Morthen er administrerende direktør i Gartnerhallen. Foto: Dag Idar Jøsang
Annonse

Nå ønsker de samme aktørene å gjøre en tilsvarende jobb å fremme norske tomater. For øyeblikket er bare tre av ti solgte tomater dyrket i Norge.

– For Gartnerhallen handler det for eksempel om sortsutvikling og utvidelse av sesongen for tomatproduksjon. For Bama handler det om lagring, emballering og effektiv distribusjon, og for dagligvarehandelen handler det for eksempel om markedsføring, presentasjon i butikkene, forteller hun.

Morthen framhever det tette samarbeidet i hele verdikjeden som nøkkelen for å lykkes med å øke norskandelen. Hun har styresmaktene og forbrukerne med seg. Styresmaktene ønsker at vi skal spise mer frukt og grønt, og frukt og grønt er trendy mat.

– Det handler også om at forbrukerne ønsker mer norsk frukt og grønt, og det er mye lettere å lykkes når forbrukertrendene er med oss enn når de er mot oss, sier Elisabeth Morthen.

Neste artikkel

Frosta Innkjøpslag skal forhandle 7Sense