Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Avant blir elektrisk

Lader i 220 Volts strømmuttak.

Den elektriske revolusjonen er i ferd med å rulle over minilastermarkedet. Med en el-motor til framdrift, og en annen til lasteaggregat og ekstern hydraulikk, får man mye krefter i en liten pakke.

Weidemann var først ute, Giant viste fram en prototype i fjor, og nylig kunne Avant fortelle at de også snart er klare med en elektrisk modell.

PASSER FOR BONDEN

– Dette er en minilaster som passer veldig godt til behovene mange av våre kunder i landbruket har. Det er sagt fra Avant at e5 sannsynligvis settes i produksjon tidlig i 2017, forteller Hans Petter Eik, som er produktsjef for traktor, tresker og redskap i Felleskjøpet Agri.

Video: Råsterk elektrisk minilaster

Med minimal støy og null eksos er elektriske minilastere spesielt godt egnet for innendørsbruk, for eksempel til fôring i fjøs. I størrelse er Avant e5 å sammenligne med 500-serien, og kan brukes med alle de samme redskapene.

OPPTIL 5 TIMERS BATTERIKAPSITET

Batteriet har en kapasitet på 201 amperetimer. I følge produsenten skal et nyladet batteri gi strøm til 4-5 timer lett arbeid med transport og løfting, men lite eller ingen bruk av hjelpehydraulikk. Om minilasteren virkelig får kjørt seg med tunge løft og hard bruk av hydraulikk kan du ikke regne med å ha strøm til mer en 45 minutt til en times arbeid.

Annonse

Les også: Enklere liv med liten laster

Til gjengjeld er det enkelt å lade en Avant e5. Minilasteren har integrert ladestasjon og det er bare å dra ledningen ut av snella og putte støpselet i det vanlige 220 Volts strømnettet. For å fullade et tomt batteriet må det stå i laderen i fem timer, mens det tar tre timer å lade batteriet til 80 prosent kapasitet. Det er også mulig å ha et ekstra batteri å sjonglere med.

KONKURRANSEDYKTIG PRIS

Avant e5 er utstyrt med to uavhengige elektriske motorer. Motoren på 6 kW gir minilasteren framdrift, mens motoren på 2 kW sørger for kraft til lasteren og hjelpehydraulikken. Hydraulikkapasiteten er på 30 liter i minuttet.

Prisen har ikke Felleskjøpet fått ennå, men Avant har antydet at prisen kan havne i samme klasse som dieselvarianten Avant 528.

– I dag ligger prisen på en 528 på rundt 215 000 kroner, forteller Hans Petter Eik.

Neste artikkel

Mener melkebruk står for hopp i angus-semin