Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Ny plogserie fra Kverneland

Beregnet for traktorer inntil 280 hk.

Alle foto: Kverneland

En ny generasjon vendeploger ser nå dagens lys i plogfabrikken på Klepp. 250-prosjektet som det har vært hetende, har pågått over fem år, men kulminerer nå ved lanseringen av modellserien 2500. Serien kan by på modeller med fem eller seks skjær, og er beregnet for traktorer inntil 280 hestekrefter.

Det innovative høydepunktet ved 2500 er det nye tårnet, som er leddet slik at plogen følger traktoren som en tilhenger ved veitransport. En bolt i tårnet låser leddinga under pløying, men ved transport fjernes denne, slik at plogen kan dreie fritt bak tårnet.

Hengslingen i det nye tårnet.

- Det har aldri vært så enkelt å sette plogen fra transport- til arbeidsposisjon, direkte fra traktorsete, sier den nederlandske konkurransepløyeren Ad Buys, etter å ha testkjørt plogen.

Den nye løsningen kombineres med en horisontal vendesylinder. Samtlige hydraulikkslanger går gjennom senter av vendeakslingen.

Plogen kjøres som en normal, stiv plog ved arbeid, men har dreibar dragaksling som gir den en transportfunksjon ved veikjøring. Maksimal utslagsvinkel er inntil 45 graders til begge sider. Det er dermed ingen utfordring å kjøre med plogen på slep gjennom en rundkjøring, og man får mulighet til å redusere lufttrykket i traktorens dekk. På jordet fungerer imidlertid plogen som en tradisjonell løfteplog, men man trenger ikke lenger ta høyde for en så stor bakakselbelastning som man har med en like stor plog hengende i trepunkten i høy fart.

Skisse av svingutslag for plogen i transportstilling.

Rammerøret er som ellers på Kvernelands ploger induksjonsherda, og på 2500 har ramma en dimensjon på 120 x 200 x 6,4 millimeter. Frihøyden under er på 80 centimeter, og man kan velge mellom 85 eller 100 centimeters kroppavstand. Av kropper kan man for øvrig velge det man måtte ønske fra Kvernelands sortiment. Med nytt design har åsene blitt dråpeformet, for å tåle mer krefter og at planterester skal slippe lettere gjennom.

Et annet fremskritt på 2500 er sentralinnstilte forploger. Ved å løsne to låsemuttere og justere på én bolt stiller man enkelt inn høyden på både høyre og venstre forplog i en operasjon.

Annonse

Sentralinnstilling av forploger.

Dette gjør at det er enklere for bonden å stille inn plogen, framhever Kverneland. Fårbredden er trinnløs justerbar fra 30 til 60 centimeter. Sammenlignet med dagens modeller kan man dermed øke kapasiteten, og pløye med dekk opptil 710-bredde.

Transporthjulet leveres i dimensjonene 280/60-15,5 eller 420/55-17, men er man ikke fornøyd med dekk, er et tredje og unikt alternativ et belte som gir en kontaktflate på hele 65 x 30 centimeter.

Den nye plogserien leveres i tre ulike versjoner – Basic, Medium og High-end – der alle har elektronisk fårbreddejustering. Basic er den enkleste utgaven, der plogen leveres med en håndholdt fjernkontroll for justering av fårbredde og vendevinkel. Medium har en svart-hvitt terminal for montering i traktorhytta, mens High-end er den mest avanserte og leveres Isobus-kompatibel, slik at plogen kan betjenes direkte fra traktorens terminal. Med High-end kommer også mulighet for å justere plogfårene med GPS.

Terminalbildet viser plogens innstillingsmuligheter fra traktorhytta.

Kverneland 2500 lanseres offisielt på Agritechnica i november, og de første plogene vil være leveringsklare til sommeren 2016. Produktutviklingsleder for plog, Odd Braut (bildet under), sier til Norsk Landbruk at plogen først og fremst er aktuell for markedet i Vest-Europa.

– I første omgang er det den mest avanserte modellen - med Isobus-styring - som leveres ut i markedet. Senere kommer også enklere modeller, så den vil passe for hele verden etterhvert.

– Plogens potensiale i Norge ligger først og fremst på større bruk og maskinstasjoner. Men det er ikke sikkert det bli bestselgeren her til lands, det får tiden vise, sier en stolt jærbu til Norsk Landbruk.

Neste artikkel

Mener melkebruk står for hopp i angus-semin