Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Relansering av sloddharva

Etter påtrykk fra bønder blåses det nytt liv i sloddharva

Opp fra de døde: Den første prototypen utstilt hos Harald Grønvold AS i Ski. Hallvard Brevig er fornøyd med å kunne tilby kundene sine nye sloddharver. Foto: Produsenten

I 1979 ble sloddharva en stor hit blant bønder med stiv leire. Harva hadde en spesiell oppbygging, der fremre del av harva besto av en tobranda slodd, etterfulgt av tre rekker med tett plasserte tinder og til slutt en ribbetrommel. Harva fikk i sin tid gode skussmål for sin evne til å sortere jordaggregater og få god oppspiring på stiv leire, med meget god planerende effekt, samt å flytte/dra med seg jord.

Stor etterspørsel

Etter at harvkonsetet har ligget dødt i 30 år, lanseres en ny harv basert på gamle konsepter. Bjørn Witsø har stått for konstruksjonen av harva, og kornbonde og ordfører i Hobøl kommune, Olav Breivik, står bak finansieringa. Harva vil bli solgt av Hallvard Brevig hos maskinforretningen Harald Grønvold AS i Ski.

– Jeg har i mange år fått forespørsler om brukte 4,5 meter slepte sloddharver og har prøvd så godt jeg kan å formidle det videre hvis jeg har kommet over noen. Derfor har vi etter påtrykk fra kundene valgt å takke ja til å være forhandler av harvene. I første omgang blir det produsert ti harver, som skal være leveringsklare til høsten, sier Brevig.

To utaver

Endringene på den nye harva er få, og Witsø lover at kundene skal kjenne igjen konseptet fra de gamle harvene. Den største nyheten er transport- og bærehjul på ytterseksjonene. Disse er hydrauliske, med hydraulikksylindre fra den norske produsenten Byberg. Bærehjulene kan brukes som dybdebegrensning hvis man ikke ønsker å kjøre harva aggressivt, men hjulene kan løftes opp fra bakken, slik at sloddeplanken og ribbetromlene går på for fullt.

– Harvene blir levert i to forskjellige bredder, 4,5 meter og 6,30 meter. Eneste forskjellen på de to harvene er at sidefeltene er breiere på 6,30-harva. Harva har to sloddeplanker i front, etterfulgt av tre rekker med harvetinder, som kan justeres ned til 20 centimeters dybde. Bakerst på harva sitter en ribbetrommel, som er med på å balansere harva. Transportbredden er på tre meter, slik at harva holder seg innenfor breddereglene når den skal fraktes etter veien.

Annonse

Flere hjul: Den 6,30 meter breie utgaven skal ifølge Brevik være klar for levering til høsten og vil få hjul på ytterseksjonen, noe 4,5 meter utgaven ikke får. Foto: Produsenten

Skal testes

I første omgang skal tre harver testes nå i vår, mens nye harver skal være klare for levering til høsten. Produksjonen vil foregå på Underhaug og montering klargjøring på Askim Mekaniske Verksted.

Les også: Eikmaskin og Grimme Skandinavien skal samarbeide

Les også: Skjerpede proteinkrav krever riktig gjødslingsstrategi

Neste artikkel

Kuhn viser frem innovativ plog