Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Traktoråret fra A til Å

Her er de viktigste nyhetene for de ti største merkene i 2014.

Planlegger du å kjøpe deg en ny traktor i løpet av 2015, må du forholde deg til endringer i produktprogrammet hos de fleste av produsentene. Noen modeller går ut og noen kommer til, både som følge av strengere avgasskrav, men også på grunn av naturlige generasjonsskifter. 
Det som imidlertid står fast, er merkenes fordeling blant norske importører. Her er det ingen brikker som har flyttet seg i løpet av året.

Her en alfabetisk gjennomgang av nyhetene 
for hvert merke. Mer utfyllende nyheter finner 
du på traktor.no. Her kan du bruke søke-
funksjonen for å sortere på merke eller 
dato. Den komplette oversikten med 
pris og spesifikasjoner på alle modeller, 
ser du i våre nøkkeldata i utgave nr. 20

Case IH

I de røde rekkene til A-K maskiner har de viktigste endringene skjedd på de store modellene. Magnum CVX er tilgjengelig med trinnløs trans­misjon og motorer som overholder avgasskravene i Stage IV. Topp­modellen Magnum CVX 380 med 435 hestekrefter er også kåret til « Årets traktor 2015 ». Magasinet Traktor var med på klargjøringa av den første Magnum 370-modellen i våres, og det er foreløpig solgt to slike i Norge. Nytt på de mindre modellene er hyttefjæring på Farmall U Pro -serien og et motorskifte på 
Farmall C-serien og Farmall A-serien til Stage IIIB. A-K maskiner har ansatt Thomas Nischler som ny kategorisjef for å styrke satsinga på Case IH i det norske markedet, sammen med produktspesialist Morten Smedsrud. I 2015 er det forventet nye Stage IV-motorer på både Maxxum- og Puma-serien. Den nye Puma-generasjonen er allerede lansert i USA, og du kan se omtalen på traktor.no.

Claas

Mange 2014-nyheter fra Claas er relevante for norske gårdbrukere. Elios-serien pusses opp med fire nye i effektklassen 75 til 103 hk, og den største utgaven får elektronisk 
motorstyring, som tilføyer 11 hk ekstra ved kraftuttaks- eller transportarbeid. Elios får Stage IV-motorer med dieselpartikkelfilter, slik at de greier seg uten AdBlue. Hos Arion har det ankommet syv nye C-Matic-modeller , som gjør serien trinnløs fra 145 til 185 hk. Arion får også ny hytte med flere takalternativer. Claas satser parallelt på Atos , som kommer med tre- eller firesylindret motor fra 76 til 109 hestekrefter. Serien plasserer seg dermed i et segment der Claas allerede har flere alternativer. Lantmännen Maskin sier de vil bruke tida godt framover, for å lage de «rette» modellene for norske kunder. Andre generasjon Axion 800, som ble kåret til Årets traktor 2014 , er også på vei til Norge.Traktoren kan leveres med to transmisjonsalternativer, Hexashift eller trinnløse C-Matic.

Deutz-Fahr

I rekken av nyheter fra grønne, tyske traktorprodusenter har det kommet en enklere spesifisert 5C-serie, som strekker seg fra 89-118 hk, og de første eksemplarene kom til Norge 
nå i høst. Deutz-Fahr lanserte også en kraftigere utgave av 5-serien på 
127 hk, mens 5G-serien, som tilsvarer 
Claas Atos, er tilgjengelig fra nyåret. I løpet av året er det også introdusert et nytt transmisjonsalternativ for Agrotron 6-serien – C-shift fra ZF. Dermed får D-F mer moderne knappebetjening framfor girstang. Fabrikken har så smått 
også startet produksjonen av den 
nye 9-serien, som spenner fra 
270-340 hk, en traktor som for øvrig fikk årets designpris under Årets traktor-kåring. Av andre hendelser var Jarle Wirgenes fra Hvarnes i Vestfold først i landet med å ta i bruk Deutz-Fahr sin integrerte autostyr­ingsløsning på sin 6190 TTV. Denne reportasjen finner du i Traktor nummer 3/2014.

Fendt

I sommer kom fire nykommere i 300-serien , fra 110 til 138 hk. Disse arver den nye VisioPlus-hytta, som vi kjenner fra 500- og 700-serien, men i en noe mindre utgave. Her får man mulighet for dør på høyre side og delt frontrute. Bakakslinga og transmisjonen forblir uendret, her kjøres kun trinnløst og maks hastighet er 40 km/t. 400-serien har forsvunnet ut av sortimentet og ble i fjor erstattet av 500-serien, med ny hytte og AdBlue-baserte Deutz-motorer. 700-serien er oppgradert med ny fram- og bakaksling, som øker tillatt totalvekt fra 12,5 til 14,0 tonn, og et nytt bremsesystem med trykkluft vil leveres som standard. I tillegg kan serien leveres med fire PTO-hastigheter. 700-serien får også et passivt dieselpartikkelfilter og utvendig eksosresirkulering, i tillegg til AdBlue. I august ble 1000-serien lansert, og 1050 Vario tar Fendt helt til topps hva gjelder effekt på en konvensjonell traktor, med 500 hestekrefter. Giganten får følge av tre mindre søsken 1038, 1042 og 1046.

JCB

Fastrac 2000-serien vil dette året erstattes av en nyere og mer avansert Fastrac 4000-serie, med 6,6-liters Sisu-motorer på 160-220 hk, trinnløs transmisjon og firehjulsstyring. Denne traktoren er forventet til Norge i starten på 2015. Det blir også endringer for Fastrac 3000. Modellene 3200 Xtra og 3230 Xtra får en sekssylindret 7,4 liters Agco Power-motor, som oppfyller avgasskravene Stage IV. Motoreffekten er som før, 198 hk i 3200 Xtra og 230 hk i 3230 Xtra. Men for transportarbeid kan traktoren hente fram mer, maksimal effekt er henholdsvis 230 og 270 hk. Ekstraeffekten kan sjåføren selv velge om man ønsker å bruke eller ikke. 
I tillegg er også motorens tomgangsturtall senket til 650 o/min, noe som igjen gir redusert drivstofforbruk. Semi-powershift transmisjonen 
P-tronic har også fått en oppgradering, deriblant har berøringsskjermen fått flere funksjoner for bruk av trans­misjonen. Nå har man eksempelvis flere startgir å velge blant. Lena 
Maskin har også innført femårs­garanti for JCB Fastrac.

LES OGSÅ: Lena Maskin innfører femårsgaranti

John Deere

Felleskjøpet ligger an til å tape markedsandeler i 2014, og mye av årsaken er at den populære 5R-serien ble erstattet med tre modeller i 6-serien: 6090, 6100 og 6110 , med effekt fra 90 til 110 hk. Modellbetegnelsen er utvidet med en C for kompakt, slik at navnet er 6090RC, om man velger den avanserte utgaven eller 6090 MC for den enklere utgaven. De er bygd på helrammekonstruksjon som 6030-serien, med en akselavstand på 2,40 meter. Vekta er 4 700 kilo for MC-modellene og 5 000 kilo for RC, som har framakselfjæring. 
Både 6RC og 6MC har motor som oppfyller utslipps­kravet uten bruk av AdBlue, men med eksosresirkulering (EGR) og dieselpartikkelfilter. I oktober kom nye modeller av 6R , med ny hytte og motor med behov for AdBlue. De erstatter 6170R, 6190R samt 6210R. 5E ut­styres nå med luftkondisjonering (A/­C), tilt og teleskop på rattet, elektrisk inn- og utkobling av kraft­uttaket, samt kløtsjfritt vendegir.

VIDEO: Se John Deeres nye 6R

Kubota

Annonse

Kubota gav utrykk for ambisjoner om å utfordre både John Deere, CNH, AGCO og andre maskinprodusenter da de kjøpte Kverneland i 2012. 
I 2014 viser japanerne at de mener alvor. Med den nye traktorserien M7 , som ble lansert i september, sikter Kubota seg inn på den profesjonelle bonden. M7 består tre modeller med effekt på henholdsvis 130, 150 og 170 hk. Toppmodellen, M171 K-VT, får også trinnløs transmisjon. Hver av modellene kommer med tre utstyrsnivåer, og alternativet til den trinnløse transmisjonen er en 24-trinns powershift. Serien har Kubotas egen firesylindrede motor på 6,1 liter, som renser eksosen med SCR-teknologi og AdBlue. Integrert i armlenet i hytta sitter Kverneland sine 7- eller 12-tommers store ISO-match-skjermer, Tellus, som både kan styre innstillinger på traktoren 
og ISOBUS-kompatible redskaper.

LES OGSÅ: Kubota starter traktorfabrikk i Europa

Massey Ferguson

Det har vært få store traktorlanseringer fra Massey Ferguson i 2014, etter som både 5400-, 6400- og 7400-serien ble byttet ut i 2013. Disse traktorseriene heter nå 5600, 6600 og 7600. Volumtraktoren i 5600–serien har imidlertid blitt utvidet med modeller fra 110 til 
130 hk, der man har valget mellom Dyna-4 og Dyna-6 transmisjon. Ny er også Exclusive-utgaven av MF 8700, som øker toppseriens effekt til 400 hk, men foreløpig er det ikke solgt noen modeller av denne i Norge. Massey Ferguson ligger på den annen side godt an til å bli det mest solgte traktormerket 
i 2014 , med mindre det skjer noe helt radikalt i desember. Noe av forklaringa er at John Deere mistet en viktig volummodell i sin 5R-serie, noe som både resulterer i økt salg for MF og tilsvarende lavere salg for John Deere. I 2015 kommer en ny 7600-serie med Stage IV-motorer. De er allerede lansert i USA og får betegnelsen 7700 .

McCormick

Lena Maskin leverer nå de nye X6- og X7-seriene som ble lansert i 2013 . X7 ble som den første i McCormicks historie, lansert med trinnløs transmisjon, og nå følger lillebror X6 etter med X6 VT-Drive. X6-seriens nye toppmodell heter X6.440 og har nominell motor­effekt på 133 hestekrefter, pluss 
10 «ekstra-hester» og 60 millimeter lengre akselavstand enn sin forgjenger. Den har også fronthyd­raulikk som løfter 5 400 kilo, og en hydraulikkpumpe med åpent senter som leverer 66 liter/min, eller en LS-pumpe på 110 liter/min. Andre McCormick-nyheter er den nye X5-serien , med ny firestolpers hytte, forbedret komfort og nytt design, og den mindre X4-serien, som følger i CX-L- og C-L-modellenes fotspor. 
X4-serien inneholder modellene X4.20, X4.30 og X4.40, med 61, 68 og 75 hk. De har motorer som overholder Stage IV, med bruk av eksosresirkulering (EGR) og dieseloksidasjonskatalysator (DOC), men uten behov for dieselpartikkelfilter (DOC).

New Holland

Basildon-fabrikken i England feirer i 2014 sitt 50-årsjubileum med en eksklusiv Golden Jubilee-utgave av T6.160 og T7.270 , der flere modeller er solgt til Norge. For de minste ut­gavene kommer en rekke oppdateringer i T4-programmet , som inneholder hele seks ulike modellserier. Her nevner vi blant annet T4 Powerstar som har fått ny motor, med 13 prosent lavere drivstofforbruk. Den «vanlige» T4-serien oppdateres med redusert høyde for å tilpasse seg kunder som ønsker seg en mer kompakt traktor. Er du opptatt av takhøyden, vil også nyheten T4 LP være interessant . Framhjulene kan dreies hele 55 grader, slik at svingradiusen blir 4,00 meter. Trepunkten bak løfter 2 700 kilo, og med MegaFlow-pumpa som ekstrautstyr, har man 63,8 liter/min hydraulikkolje til rådighet. Serien leveres med modeller fra 78 til 106 hk, og med dekk på 420/70R30 blir høyden 2,32 meter. Hos den store T8-serien har det skjedd en motoroppgradering til Stage IV i USA, og neste år forventes det både motorskifte og større endringer for T6- og T7-serien.

Valtra

I 2014 har det kommet t re nye modeller i A-serien : A53, A63 og A73. 
De har tresylindrede Perkins-motorer, med en effekt på henholdsvis 50, 68 og 78 hk. Vekta på A63 og A73 er kun 3 200 kilo med hytte. De løfter 2 800 kilo i trepunkten bak og byr på A/C, hengende pedaler og 12 gir i hver retning. Disse betjenes med tre girspaker, to av dem til høyre og den siste, vendegirspaken, til venstre. Hos den nye T-serien, T4, er bortimot alt fornyet. Serien inneholder seks modeller, fra 155 til 250 hk: T144 og T154 (6,6 liters Agco Power-motor), T174, T194, T214 og T234 (7,4 liters Agco Power-motor). Alle overholder Stage IV ved å ta i bruk AdBlue, og alle har ny hytte og et helt nytt utseende. Framakselen er skjøvet framover, og vektfordelinga har endret seg fra 45/55, til 40/60. N-serien er uten endringer i 2014, men i 2015 forventes et motorskifte og samme hytte som den nye T4. Vi nevner også lanseringa av den leddede Valtra X163, som bygger på N-serien. 
 Du kan se video av både denne og den nye T4-serien på traktor.no.

Zetor

I april lanserte Zetor tre nye model­ler i Forterra HD-serien: 130 HD, 
140 HD og 150 HD , med en effekt på henholdsvis 127 hk, 136 hk og 147 hk. Sammenlignet med tidligere utgaver, er hovedforskjellen at akselavstanden har vokst 13 centimeter, til 2,72 meter, for å gi bedre stabilitet og vektfordeling. Alle har en 4,1 liter firesylindret Zetor-motor, som oppfyller Stage III B. Denne motoren benyttes også i Forterra HSX, men på toppmodellen Forterra 150 HD har tsjekkerne i tillegg lagt til en avansert, elektronisk innsprøytingspumpe og et system som reduserer dieselforbruket, samtidig som den optimerer dreiemomentet. Av andre nyheter oppdateres Proxima Power-serien med HitchTronic-systemet, som sørger for at den elektroniske trepunktjusteringa automatisk tilpasser forholdet mellom trepunktens posisjonskontroll og trekkraftsreguleringa. Løsningen som er utviklet i samarbeid med Bosch, har foreløpig kun vært tilgjengelig på Forterra-serien.

LES OGSÅ: Deutz-motorer inn i Zetor

Ønsker du også å få Norsk Landbruk rett i postkassa? Klikk her for å tegne et abonnement

Neste artikkel

Dyre traktortimer