Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

50 prosent avlingsreduksjon

Sri Lanka forbød kunstgjødsel og plantevernmidler

REDUKSJON: I snitt ble avlingene redusert med 54 prosent da Sri Lanka forbød kunstgjødsel og plantevernimdler i 2021, og verst gikk det ut over de som produserte mais, ris og grønnsaker, som mistet over 90 prosent av avlingene. Foto: Väderstad
REDUKSJON: I snitt ble avlingene redusert med 54 prosent da Sri Lanka forbød kunstgjødsel og plantevernimdler i 2021, og verst gikk det ut over de som produserte mais, ris og grønnsaker, som mistet over 90 prosent av avlingene. Foto: Väderstad

I april 2021 innførte Sri Lankas regjering et forbud mot import og bruk av plantevernmidler og kunstgjødsel. I stedet mente regjeringa at bøndene skulle ta i bruk økologiske innsatsfaktorer som kompost. Dette forårsaket en reduksjon i avlinger og økte matvarepriser, som økte øyas økonomiske problemer. Forbudet ble delvis opphevet igjen for enkelte eksportrettede produksjoner i november 2021.

I EN NY RAPPORT fra markedsanalyseselskapet Kynetec har de vurdert hvordan forbudet påvirket bønder, landsbygda, matvareproduksjonen og bruken av ulovlige plantevernmidler. De har intervjuet 483 bønder fra Sri Lanka, som produserer alt fra ris og mais, til te og grønnsaker.

Annonse

Kynetec fant ut at i snitt hadde Sri Lankas produsenter 54 prosent lavere avlinger det året, men at avlingsreduksjonen var på hele 95 prosent i ris-, mais- og teproduksjonen. 25 prosent av Sri Lankas bønder vurderte å slutte som matprodusenter, om forbudet hadde fortsatt inn i 2021-sesongen, skriver de i rapporten.

NÅR DET MANGLET PLANTEVERNMIDLER til å kontrollere ugras, sopp og insekter, opplevde 81 prosent av bøndene mer ugras, 73 prosent mer insekter og 77 prosent mer soppsykdommer på plantene. Spesielt innen grønnsakproduksjon hadde de store problemer med sopp.

Rapporten konkluderer med at 75 prosent av Sri Lankas bønder, vil fortsette å bruke plantevernmidler i framtida, fordi de gir bedre kontroll og er enklere å bruke enn økologiske varianter.

Neste artikkel

Stadig flere 100-tonnere