Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Den Sorte Havre vinner Bedriftsutviklingsprisen

Gjort god butikk av en edel råvare som i flere år var forbeholdt hester.

Administrerende direktør i Innovasjon Norge Håkon Haugli, Ingunn og Johan Anstensrud fra Den Sorte Havre og landbruks- og matminister Sandra Borch. Foto: Vidar Alfarnes / Landbruks- og matdepartementet.
Administrerende direktør i Innovasjon Norge Håkon Haugli, Ingunn og Johan Anstensrud fra Den Sorte Havre og landbruks- og matminister Sandra Borch. Foto: Vidar Alfarnes / Landbruks- og matdepartementet.

- Gratulerer så mye til Tveter gård og Den Sorte Havre. De har lyktes med å lage et innovativt produkt ut fra en eldgammel råvare og skapt en bedrift som går godt, skaper arbeidsplasser og er bærekraftig i alle ledd. En virkelig verdig vinner av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Prisutdelingen foregikk på den norske ambassaden i Berlin, og det var landbruks- og matminister Sandra Borch og administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli, som sto for utdelingen. Prisutdelingen skjer i forbindelse med matmessa Grüne Woche som begynner fredag 20. januar.

Ekteparet bak Den Sorte Havre har gjennom sin langsiktige, profesjonelle og innovative tilnærming klart å utnytte gårdens og landbrukets ressurser på en spennende og lønnsom måte, og har klart å skape noe eget fra jord til bord.

- Dette er en fantastisk anerkjennelse av arbeidet vi har lagt ned i å gjøre denne sunne råvaren kjent og plassert i markedet. At Den sorte havre skulle bli en prisvinnende bedrift hadde vi ikke trodd for syv år siden da vi startet opp, sier Ingunn Anstensrud fra Den Sorte Havre.

Tveter Gård har skapt en lønnsom virksomhet, bygget en merkevare og fått innpass hos de store aktørene i dagligvarebransjen med sine havregryn, müslier, ulike økologiske bakemikser, havremel og til og med havreris, som er et middagsprodukt. De har også blitt synlige både i det nasjonale og det internasjonale markedet. Hverdagskost av høy kvalitet pakket inn i lekker design har blitt et “high end” produkt som gir kunden sunn nytelse i hverdagen.

Annonse

Kandidatene til årets pris ble vurdert ut fra kriteriene økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft og innovasjon.

I følge juryens begrunnelse har bedriften solid økonomi, de har lykkes med innovative produkter basert på en «eldgammel» råvare, de har betydelige ringvirkninger og leverer også på miljø både med tanke på artsmangfold og miljøvennlig energiforsyning.

- Gjennom sin aktive profilering og synliggjøring er vinneren en viktig omdømmebygger for både tradisjonelt landbruk og tilleggsnæring, noe som skaper stolthet og sysselsetting langt ut over egen gård, sier Håkon Haugli.

De nominerte var Fæby Bryggeri fra Trøndelag, Ystepikene fra Rogaland og Den Sorte Havre fra Viken.

Neste artikkel

De fleste fikk, få fikk maks