Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Hederspris til ASK gård

Fokus på dyrevelferd og økologi gjorde lokalmatprodusenten til en verdig vinner.

Adm.dir i Matmerk Nina Sundqvist, Anne Marte og Kristoffer Evang fra Ask Gård under utdelingen av Spesialitet-merket for salamipølsene «Slegge» og «Passe» i 2018. Foto: Synnøve Prytz Berset.
Adm.dir i Matmerk Nina Sundqvist, Anne Marte og Kristoffer Evang fra Ask Gård under utdelingen av Spesialitet-merket for salamipølsene «Slegge» og «Passe» i 2018. Foto: Synnøve Prytz Berset.

Matmerkprisen er en hederspris som deles ut av Stiftelsen Matmerk til en virksomhet, person eller aktør i kjøttbransjen som har utmerket seg på en helt spesiell måte.  I år ble hedersprisen delt ut for 7. gang under NM i kjøttprodukter i oktober, og ASK gård fikk prisen for sine spekepølser i særklasse.

- Med et stort fokus på dyrevelferd, økologi og samarbeid har ASK gård blitt lagt merke til av bransjekolleger og stadig flere forbrukere. Kjøttprodusenten har vunnet en rekke gjeve priser og utmerkelser – deriblant Spesialitet for lokalmat i særklasse for mange av spekepølseproduktene sine, skriver Matmerk på sine sider.

- Vi er en gjeng med folk som har et meget sterkt konkurranseinstinkt. Vi går alltid inn for å være best. Så blir vi ikke alltid det, og det er sunt. Da kan man ta en fot i bakken og se på hvordan man kan bli bedre, forteller daglig leder hos ASK gård Kristoffer Evang.

Annonse

Da Norge stengte ned i mars kastet ASK gård seg rundt og lanserte ny nettbutikk hvor de gjorde det mulig å bestille spekepølser hjem på døra.

- Ja vi prøvde å nå folk der de var, salget skjøt til himmels i mars og april, men normaliserte seg utover sommeren. Vi ser at det tar seg litt opp igjen nå som landet stenges gradvis ned igjen, sier Evang til Matmerk.

Det har vært utfordrende måneder for mange lokalmatprodusenter, men det ser lyst ut for Jevnaker-bedriften som i disse dager opplever stor vekst.

- Den store veksten i år har vært hos Meny, der fokuset de har hatt på Matskatter har vært med å redde oss. Horeca-salget er ned 45 prosent fra i fjor. Mens dagligvare har en vekst på 220 prosent for oss mot 2019. Vi holder på å bygge nye lokaler for å kunne takle veksten, så i juni 2021 har vi 1000 kvadratmeter med nye produksjonslokaler klare. Det ser vi frem til, da det er kaotisk å produsere et tonn salami i uka på 160 kvadrat, avslutter Evang.

Neste artikkel

Bygdekvinnen