Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Kraftig økning i melkeforbruket

Første halvår: Forbruket av norsk melk økte med nesten tre millioner liter.

ENDRING: Koronakrisa har forandret norsmenns syn på melk og melkeproduksjon. Foto: Mostphotos
ENDRING: Koronakrisa har forandret norsmenns syn på melk og melkeproduksjon. Foto: Mostphotos

Forbruket av melk økte med to millioner liter i første halvår. I tillegg spiste vi mer ost og yoghurt, slik at salget av norskprodusert melk endte på nesten 217 millioner liter. Det er nesten 2,8 millioner liter høyere enn i første halvår enn i samme periode i fjor.

Årsaken til at norske meieriprodukter selger så godt skal være mer hjemmetid og økt behov for trygghet, og at koronakrisa har forandret nordmenns syn på melk og melkeproduksjon, skriver Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

Økningen for helmelk på hele 7 prosent, mens lettmelk økte med 3,7 prosent.

Den samme tendensen ser vi for ost, der konsumet har økt med formidable 5 prosent. I alt spiste vi 44 millioner kilo norsk ost. Gulostene, som står for om lag 60 prosent av ostesalget, økte med hele 4,5 prosent.

Annonse

Også kremost, smøreost og cottage cheese har hatt en god vekst, og norsk yoghurt har tatt markedsandeler.

– Årsakene til disse endringene må nok først og fremst tilskrives at vi er mer hjemme i koronatid. Når folk er mer hjemme lager vi mer mat fra bunnen av og er nærmere kjøleskapet der meieriproduktene befinner seg. Dessuten er det jo nesten slutt på grensehandelen som særlig kan ha en innvirkning på salg av ost, sier Ida Berg Hauge, som er direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

I følge melk.no viser forbrukerundersøkelser at holdningene til norske meierivarer, som sunne og bærekraftige produkter fått et stort oppsving. Holdningsendringen er størst hos kvinner og de under 30 år

Neste artikkel

Bytta NRF med STN