Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Kutter ut mellomleddet

Ved å ta i bruk teknologi for å knytte produsent og forbruker sammen, håper Mattorget å være en arena hvor bonden får bedre betalt for produktene sine, og forbrukeren får hjelp til å velge lokalt og bærekraftig.

SCANNER: På Mattorget kan kunden scanne og betale varene med en QR-kode. De får også tilgang til informasjon om produkt og produsent gjennom koden.
SCANNER: På Mattorget kan kunden scanne og betale varene med en QR-kode. De får også tilgang til informasjon om produkt og produsent gjennom koden.

Det var tanken om at matprodusenten skulle sitte igjen med en større bit av kaka, som fikk Tor Kristian Stevik på ideen om å starte opp et dagligvarekonsept hvor produsenten får bestemme prisen på produktene sine selv. Han er gründer og daglig leder av Mattorget, en plattform for direktesalg av matvarer.

– Jeg ble inspirert av hvordan AirBnB, ved hjelp av teknologi, har gjort leie og utleie av private overnattingssteder til et like selvfølgelig alternativ som de store hotellene. Jeg ønsker at det skal bli like naturlig å handle mat direkte fra produsenten, som å handle i en kjedebutikk, forteller han til Norsk Landbruk.

I DAG HAR MATTORGET en butikk i Volda, og en i Gjennestad i Stokke. Etter ett år har butikken på Gjennestad omsatt for 4 millioner kroner, og Stevik forventer en dobling i 2021. I tillegg kan kundene handle andre produkter direkte fra produsentene gjennom nettbutikken.

MATPRODUSENTER som leverer til Mattorget betaler ingenting for å være med på konseptet, men leverer selv produktene sine til butikken etter behov eller benytter tredjepart som transportør. Når kunden kjøper en vare, får produsenten et varsel, slik at de får god oversikt over omsetning og varebeholdning.

I dag er det rundt 150 matprodusenter som er tilknyttet Mattorget. I tillegg har Stevik gjort avtaler med Tine og Nortura om levering av kjøtt og melk.

– Vi ønsker at forbrukeren skal kunne gjøre hele handelen hos oss, og derfor ville vi ha de store bondeeide aktørene med på laget, forteller han.

Tanken er at rundt 20 prosent av sortimentet i butikken skal være volumvarer som fisk, melk og kjøtt, mens 80 prosent skal være sesongvarer med mer, levert direkte av små og store bønder og andre matprodusenter.

FØRST: De to første Mattorget-butikkene finnes i Stokke og Volda. Stevik ønsker å sette opp butikker i hele landet, med utleveringsstasjoner rundt omkring nært der folk bor.
FØRST: De to første Mattorget-butikkene finnes i Stokke og Volda. Stevik ønsker å sette opp butikker i hele landet, med utleveringsstasjoner rundt omkring nært der folk bor.
Annonse

PRISEN PÅ VARENE er det produsenten selv som bestemmer.

– Vi opplever at mange er vant til å få så lite betalt, at de underpriser produktene til å begynne med. Da hjelper vi til med å justere til en fornuftig pris, forteller Stevik.

Hvis en produsent ønsker å få 100 kroner i betaling for sin vare, vil Mattorget legge på 25 prosent, som hovedsakelig skal dekke drift av butikken og nettsiden. Det som selges direkte via nettbutikken vil få et mindre påslag.

– Vi ønsker at Mattorget skal være et fullverdig alternativ til de store dagligvarekjedene, og ikke en spesialbutikk med skyhøye priser. Fordi vi bruker teknologi for å lette logistikken, og i stor grad selger kortreiste varer, kan vi ha priser som er konkurransedyktige, og samtidig gi bonden anstendig betalt for produktene sine, forteller Stevik.

MÅLET ER AT MATTORGET skal bli et like tilgjengelig alternativ som hvilken som helst av de store kjedene. Allerede i høst skal Stevik i gang med å teste ut om det kan fungere med egne hentepunkter, så kunder som bor litt lenger unna Mattorget-butikkene kan bestille varer på nett, og plukke det opp i sitt nærmiljø.

Konseptet sørger også for at informasjon om produsenten og hvordan maten er laget er lett tilgjengelig gjennom nettside og app, noe Stevik tror er viktig for å øke folks bevissthet og respekt for maten og produsentene.

Neste artikkel

50/50 direktesalg og storproduksjon