Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Ny slange revolusjonerer melkebilen

Lettere for såføren, mer effektiv pumping og enklere vedlikehold.

Frode Eggan demonstrerer det nye slangesystemet Tine testkjører i Nord-Østerdalen. Foto: Olav Håland

For tankbilsjåføren skal et nytt systemet for innpumping av melk være det største framskrittet siden det ble slutt på melketransport i spann.

Tine bruker store ord når de skal beskrive nye tekniske løsninger som nå testes ut på en ny tankbil i Nord-Østerdalen. Innpumpingsslangen ligger ikke lenger på en slangetrommel, men langs siden på bilen.

Ven å trykke på en fjernkontroll kan sjåføren mate ut den tunge slangen maskinelt, i stedet for å måtte dra den ut med håndmakt. Når det hentes melk på 8 000 bruk rundt om i landet betyr det at sjåførene spares for mange tunge slangeuttrekk.

– Med den tradisjonelle melketrommelen måtte vi løfte tungt og høyt, og dette fører lett til belastningsskader over tid. Ekstra tungt er det å dra ut slangen i motbakke. Med det nye systemet tror jeg vi holder ut lenger som sjåfører. Jeg tror dette er den største innovasjonen etter at vi gikk over fra spannhenting til henting med tankbil, sier sjåfør Rune Westberg til Tine sine nettsider.

Westberg er en av tre sjåfører som tester den nye tankbilen som henter melk i Foldal, Alvdal, Tynset, Os og Tolga.

Annonse

Hos Tine mener de at de at dette er det største framskrittet siden tankbilen erstattet melkespannene. I tillegg til at tankbilsjåføren slipper å hale ut slangen er at man nå kan bruke en tykkere slange. Det vil først redusere pumpetida fra gårdstanken til tankbilen, og deretter når halvparten av melka pumpes fra tankbilen til hengeren.

– Det betyr at vi kan doble pumpekapasiteten og redusere tida for innpumping betydelig og dermed effektivisere inntransporten, sier Frode Eggan, som flåteansvarlig for Tines tanktransport.

Tekniske endringer reduserer tida tankbilen er på service til en eller to dager, noe som betyr at det blir mindre bruk for reservebil.

– I den nye bilen som testes er det meste av ventiler og kraner samlet i ett batteri. Vi tar ut hele batteriet og setter inn et som er ferdig vedlikeholdt. Det tar 10 minutter. Da trenger vi ikke å sette inn reservebil, sier Eggan.

I tillegg til prototypen som nå testes i Nord-Østerdalen har Tine bestilt to nye biler av samme type som skal gå andre steder i landet. Testperioden avgjør om dette blir standard på alle nye biler.

Neste artikkel

Osteprodusenter får drahjelp fra Tine