Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tine satser på spesialoster

Ostecompagniet blir egen kategori i Tine SA

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten

Fra 1. juni skal Ostecompagniet AS, som er et heleid datterselskap av Tine SA, bli en del av Tines organisasjon. Dette skriver Tine i en pressemelding på sine medlemssider.

«Målet er å øke forbruket av norske spesialoster og skape vekst sammen - i ett ostemiljø» heter det i pressemeldingen.

Historiens beste driftsresultat

Ostecompagniet jobber i dag med salg og markedsføring av norske ostespesialiteter, og importerer oster fra land som Italia, Frankrike, Spania, England, Sverige og Danmark.

Ifølge Tines årsrapport for 2019 hadde det heleide datterselskapet driftsinntekter på 319 millioner kroner, og et driftsresultat på 10 millioner kroner i 2019. Dette var den høyeste omsetningen i selskapets historie, siden oppstart i 2003.

Annonse

Gode oster

I tillegg gjorde spesialostene til selskapet det godt under World Cheese Awards i Italia, og fikk med seg fem medaljer. Sølv til Brie Pepper fra Dovre, Selbu Blå, Chevre Haukeli ramsløk og Ridder Classic, samt bronse til Snøhetta, heter det i Tines årsmelding for 2019.

– Ostecompagniet er et velkomment tilskudd til Marked og vi gleder oss til å skape videre vekst sammen i ett ostemiljø, sier konserndirektør i Marked, Richard Lawrence i Tines pressemelding.

Skal investere i hvitmuggost-anlegg

I januar dette året kom nyheten om at Tine skal bruke 50 millioner kroner på å doble kapasiteten på ysteriet på Dovre. Dette for å ta markedsandeler i et marked der 90 prosent av all hvit muggost er importert.

All hvit muggost produsert av Tine foregår på Dovre, og selges gjennom Ostecompagniet.

Nå blir altså datterselskapet en del av Tines kategorier, fra 1. juni 2020.

Neste artikkel

Endrer ikke høy omsetningsavgift på melk