Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Coops gourmetmerke på småpotet fra Nord-Norge

For første gang vil en dagligvarekjedes eget varemerke-produkt (EVM) merkes med Beskyttet Betegnelse: små Gulløye fra Nord-Norge blir en del av Coops Smak Forskjellen.

- Dette viser at Coop Norge mener alvor når det inviteres til samarbeid med små leverandører og produsenter, og at det er mulig å få til et tillitsfullt samarbeid når begge parter legger til rette for det. Dette er en nyhet som på sikt vil ha stor betydning for norske potetprodusenter, spesielt i Nord-Norge, opplyser Britt Harland, som er salgs- og markedssjef i Tromspotet AS.

Hittil har småpotetene derfra vært forbeholdt restaurantmarkedet. Det er delikate, små poteter fulle av smak. De kan serveres varme eller kalde, kokte eller stekte, som tapas eller som tilbehør til en vanlig middag. Fra verdens nordligste potetpakkeri

Tromspotet AS på Silsand, Senja i Troms er verdens nordligste pakkeri. Siden starten i 1995 har volumet av nordnorske poteter vokst fra ca 500 tonn til 2500 tonn. Målet er 5000 tonn på sikt.

Bedriften har hele tiden samarbeidet med potetprodusenter i landsdelen for å få fram gamle potetsorter.

Den gamle nordnorske potetsorten Gulløye ble relansert høsten 2006 som merkevaren Midnattsolpotet. Året etterpå fikk den Beskyttet Opprinnelses-betegnelse fra KSL Matmerk, som Gulløye fra Nord-Norge.

- Dette har vært med på å øke anseelsen og salgsverdien for Gulløye fra Nord-Norge, med stor betydning for potetprodusentenes oppgjørsverdi og lønnsomhet, påpeker Harland. Også vanlig Gulløye fra Nord-Norge til Coop Norge

Hun opplyser at helt siden Gulløye fra Nord-Norge fikk Beskyttet betegnelse har Tromspotet siktet mot å få inn potetsorten i Coop Norges sortiment. Da konsernsjef Svein Fanebust i Coop Norge tidligere i år inviterte lokale produsenter til nærmere samarbeid, bidro det til ideen om å lansere små Gullløye fra Nord-Norge med Beskyttet betegnelse under "Coop Smak forskjellen".

Annonse

Ønsket var også å få vanlig Gulløye fra Nord-Norge inn i sortimentet til Coop over hele landet. Ideen ble lansert for Coop Norge i midten av oktober i år - og etter noen korte, men tøffe forhandlinger, tok Coop den positive beslutningen om å ta inn begge produktene.

Fra uke 50 vil begge produktene være å få kjøpt i Coops butikker over hele landet, opplyser Harland. - En unik nyhet

Hun påpeker at for nordnorske potetprodusenter gir samarbeidet med Coop Norge og lanseringen under "Smak forskjellen", noen unike muligheter i form av markedsadgang på landsbasis, men også med hensyn til å få riktig pris for et produkt som er krevende å produsere.

"Coop Smak forskjellen" skal være produkter med unik smak og kvalitet, noe prisen også skal signalisere, og nettopp derfor er det en unik nyhet at Gulløye fra Nord-Norge får sin debut på landsbasis under denne merkevaren.

For å markere lanseringen arrangerer Tromspotet og Coop Norge pressekonferanse på Coop Extra i Skedsmo 9. desember, der statssekretær i Landbruks- og matdepartementet, Ola Heggem, deltar.

Neste artikkel

Grimme evolusjonerer torader