Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Eksporterte fem avlsokser til Finland

Et besøk på Utgårdstrøen førte til at to finske ammekubønder fant det bryet verdt å starte en svær papirmølle for å kjøpe levende, norske limousingener av Bjørn Aasen.

EKSPORT: Bjørn Aasen solgte nylig fem avlsokser til Finland. Foto: Marit Glærum
EKSPORT: Bjørn Aasen solgte nylig fem avlsokser til Finland. Foto: Marit Glærum

– Jeg hadde den finske limousinforeningen på besøk for to–tre år siden, og i fjor sommer kom det to hyggelige karer som var interesserte i å kjøpe fem okser. Det har vært mye organisering for å få det til, men nå er alle oksene kommet fram og skal stå 30 dager i karantene i Finland. Deretter skal oksene ut i arbeid i fire finske ammekubesetninger, forteller Bjørn Aasen stolt.

DEN GODE NASJONALE helsestatusen på storfe i Norge gjorde at det finske mattilsynet var positive til søknaden om å få importere livdyr. Det er ikke dermed sagt at det har vært en enkel og billig prosess å få alle de nødvendige løyvene i orden.

FINSK: Denne sønnen av den franske full french-oksen Engy har tatt veien fra Tynset til Finland.
FINSK: Denne sønnen av den franske full french-oksen Engy har tatt veien fra Tynset til Finland.

– Vi fikk en kravspesifikasjon for testregimet av finske myndigheter. Den inneholdt blant annet krav til prøvetaking for paratuberkolose, BVD, mykoplasma bovis, salmonella og generelle parasitter.

Etter å ha fått et prisoverslag på 50 000 kroner ved testing hos Veterinærinstituttet, utarbeidet Animalia dokumentasjon for nasjonal helsestatus på storfe i Norge, samtidig som helsestatusen på gården ble dokumentert.

– Oksene sto også 30 dager i karantene i en egen avdeling hos oss, noe som medførte at kravspesifikasjonen til prøvetaking ble redusert. Det gjorde at vi kom ut med en lavere pris på prøvetaking, forteller han.

Annonse

DET HAR OGSÅ VÆRT KRAV om vaksinasjon mot ringorm, og oksene ble vasket med desinfiseringsmiddel to ganger under karantenetida på Utgårdstrøen. I tillegg har oksene blitt klauvskjært og dokumentert uten digital dermatitt. Videre har dyrlegen undersøkt oksene, vurdert helsestatus i besetninga og utarbeidet dokumentasjon, som er sendt til finske myndigheter. Det ble også utarbeidet helseattest på oksene rett før avreise.

– Det har vært et krav om at Mattilsynet skal utstede eksportsertifikat og storfepass til hver okse dagen før avreise, og reiseruta ble registrert på Traces, som er en digital, elektronisk plattform.

En finsk dyrebil som er godkjent for langtransport av dyr, kom til den svenske sida av Vauldalen grenseovergang ved Røros, der dyrene ble lastet om i påsyn av både tollmyndigheter, grensevakter og Mattilsynet.

ALLE DE FEM LIMOUSINOKSENE som nå er framme i Finland, har fullblods franske gener og er såkalte full french. To av dem er sønner etter Engy, som har en totalindeks på 136. Det er tidenes høyeste totalindeks for en limousinokse i Frankrike.

– Jeg fikk ti doser med sæd fra Engy for noen år tilbake, og nå er det ikke mulig å få tak i sæd fra ham lenger. I tillegg var det to sønner etter Excel RRE, som er råsterk på produksjon, og en sønn etter Ebene MN, sier Bjørn Aasen.

Genene til limousinbesetninga på Tynset har i mange år hatt et godt navn i Norge, og den mye omtalte Jovial av Utgårdstrøen, ble også født her. I høst ble det klart at to svært lovende franske sønner av Jovial, er inne i den franske oksekatalogen.

– Det er klart at det er moro å ha gener i fjøset som andre ønsker i sin avl. Dette blir dyre okser etter finske forhold, og det må bety at de verdsetter disse genene høyt.

Neste artikkel

60 Staur-okser på auksjon