Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Min Side klar til lammesesongen

Norturas selvbetjente medlemsside er bygd opp igjen fra grunnen av etter dataangrepet i desember.

NY: Bondens «Min Side» hos Nortura er oppe og går i helt ny drakt den 16. august. Sauebøndene er de første som får ta i bruk løsningen. Foto: Lars Olav Haug
NY: Bondens «Min Side» hos Nortura er oppe og går i helt ny drakt den 16. august. Sauebøndene er de første som får ta i bruk løsningen. Foto: Lars Olav Haug

Den gamle nettløsningen til Nortura var moden for fornyelse, og tanken var å bruke tre år på å lage en ny løsning for Nortura-bonden. Men etter at Nortura ble rammet av et alvorlig dataangrep i desember 2021 hadde ikke samvirkekonsernet noe annet valg enn å starte fra null. Den gamle tekniske løsningen var som en branntomt å regne. Det var ingenting der av verdi. Ingenting å bygge videre på.

ETTER AT MIDLERTIDIGE tekniske løsninger var på plass for å ivareta kommunikasjonen mellom bønder og slakteri, har lederen for forretningsutvikling og digitalisering i Nortura, Einar Risnes, hatt tre lag med utviklere i sving i om lag åtte måneder. Nå er de klare for å lansere første etappe.

LEDER: Einar Risnes er leder for forretningsutvikling og digitalisering i Nortura. Foto: Nortura
LEDER: Einar Risnes er leder for forretningsutvikling og digitalisering i Nortura. Foto: Nortura

– Jeg vet ikke hvilket bilde jeg skal bruke for å forklare hvor viktig den nettsida er. Den er kritisk for hele drifta vår. Det er her vi tar mot innmeldinga av dyr til slakt,disse dataene bruker vi så til planlegge både transport og slakting og når det er gjort gi bonden tilbakemelding om hentetid. Det er rett og slett kjernen i vår drift, forteller han.

FRA 16. AUGUST FÅR SAUEBØNDER en helt ny Min Side å forholde seg til. Utviklerne har jobbet på spreng for å bli ferdige med en første versjon til den store slaktesesongen for lam.

Annonse

– Det blir en virkelig test for løsningen når den skal håndtere småfesesongen, med 800 000 lam som skal til slakt i løpet av tre måneder. Det vil komme oppdateringer og forbedringer på småfeløsningen utover høsten basert på tilbakemeldinger fra bøndene, sier Einar Risnes.

MÅLET MED MINE SIDER ER at bonden skal kunne gjøre mest mulig selv. Det betyr at alle verktøyene for en enkel registrering skal være tilgjengelige, og sida skal være enkel og forståelig.

LØSNING: Den nye Min Side er bygget opp helt fra grunnen av. Foto: Nortura
LØSNING: Den nye Min Side er bygget opp helt fra grunnen av. Foto: Nortura

– Vi har laget en nettside som er helt ny og mer brukervennlig enn den gamle var. Derfor er vi spente på hvordan bonden opplever sida. Vi har testet den ut, men det er jo først når bøndene har brukt den at vi kan vite hvordan de opplever sida. Det er vi veldig spente på, innrømmer han.

I SOMMER BLE UTVIKLERNE nødt til å ta tre ukers fellesferie, slik at alle er på plass i to uker for å finpusse nettløsninga før den går på lufta tirsdag 16. august.

Etter dette fortsetter utviklerne jobben utover høsten for å tilpasse Min side til de andre dyreslagene, samt fellesfunksjoner som avregning, slakteweb og medlemskaptitalkonto.

Neste artikkel

Avvikler kyllingslakteriet på Elverum og bygger nytt på Røra