Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Her kommer melkebilsjåføren med semitrailer

Semitrailer gir lavere kostnader, mindre dieselforbruk og lavere utslipp.

Sparer tid og penger: Hvis prosjektet med å hente melk med semitrailer blir vellykket, kan slike biler dukke opp andre steder i landet også. Foto: Olav Håland

Sammen med Slåttøy Transport på Sømna og Skala Fabrikker har TINE bygd opp en helt ny semitrailer som nå blir prøvd ut i inntransport av melk på Helgeland. Så langt er erfaringene positive, skriver Tine på sine nettsider.

Sparer tid og penger

Bilen og tralla veier 20 tonn og kan derfor laste 30 tonn med melk før øvre grense for totalvekt på 50 tonn er nådd. Tralla veier litt over 10 tonn. Den er grovere bygd enn en vanlig tralle for å tåle ujevne veier bedre. Trekkvogna har drift på alle seks hjul.

- Vi ser mange fordeler med å bruke en slik semitrailer. Det reduserer kostnadene med ca en kvart million kroner i året pr. bil, dieselforbruk og utslipp reduseres, vi slipper å pumpe melk fra bil til henger noe som betyr en time spart tid per dag og mer skånsom behandling av melka. Dessuten oppnår vi ei takstgruppe lavere på ferjene, forteller Frode Eggan, flåtesjef for tanktransport i TINE.

Først i Hallingdal

Tidligere har en av Tines transportører i Hallingdal tatt initiativ til å hente melk med semitrailer, men prosjektet på Helgeland er det første hvor Tine har vært med på å bygge opp den spesielle semitraileren fra bunnen.

– Den er spesialkonstruert for oppgaven og vil bli en «referansebil» i det videre arbeidet, forteller kommunikasjonsrådgiver Olav Håland i Tine.

Blir prosjektet vellykket, planlegger Tine flere slike steder andre steder i landet også.

Sving på hjulene på tralla

Noe av det som er spesielt med kjøretøyet, er at det er sving på hjulene på tralla. Er ikke svingene for krappe svinger hjulene automatisk, men de kan også tvangsstyres ved hjelp av en fjernkontroll og dette er redningen for å komme rundt de skarpeste svingene og styre tralla dit en vil. Det gir også mindre oppriving av underlaget.

Imponert over bøndene

Bilen skal gå i tre ruter på Helgeland, både på fastlandet og på øya Vega. Helgeland er valgt fordi der er mange store gårder der.

- Bøndene har vært flinke til å gruse opp tunet, hogge ned greiner og ordna til. Noen steder har bøndene gått sammen for å hjelpe hverandre. De ønsker å være med på tiltak som gjør at vi kan redusere kostnadene, fordi dette kommer dem selv til gode. Det imponerer meg, sier Eggan.

Helgeland ble valgt ut som første området ut fordi det er mange store gårder der. Foto: Camilla Mellemstrand
Annonse

Krever stor konsentrasjon

Håvard Morten Henningsen (37) er sjåfør på den nye semitraileren. Han har jobba som tankbilsjåfør i snart fem år og har kjørt både treaksla bil og bil med henger. Håvard Morten innrømmer at han er mer sliten med den nye bilen.

- Jeg må være topp konsentrert hele tida fordi det er så mye nytt og det er så mange ting jeg må følge med på hele tida, men jeg har jo bare kjørt noen få dager så jeg tror dette blir en tilvenning.

Selv om det er drift på alle seks hjula på trekkvogna er Håvard litt spent på hvordan det blir til vinteren.

- Vi har allerede hatt noen dager med glatt vei og jeg føler jeg må være litt mer forsiktig før jeg lærer bilen å kjenne. Jeg hadde helst sett at vi hadde starta opp litt tidligere på høsten for å få litt mer erfaring før vinteren kommer, sier han.

Håvard innrømmer at det kan være nokså krevende å manøvrere bilen enkelte steder og han liker aller best når det er rundkjøring rundt fjøset.

- Gårdene blir større og større og det er mange som skal inn på gården og levere og hente. Jeg syns at de som planlegger og bygger nye store fjøs bør legge til rette for dette, sier han.

Bøndene er positive

- Jeg er ikke bekymret for å ha denne bilen på tunet, sier melkeprodusent Tor Bjørnevik til Tines nettsider. Han har grusa opp tunet og utvida det litt.

- Dette er utviklinga. Dette må vi være med på og være positive til, sier han.

Even og Rakel Ellingsen er også melkeprodusenter. De forteller at de tenkte på å legge til rette for adkomsten til fjøset da de bygde nytt fjøs. Derfor trengte de ikke å gjøre noe ekstra når denne semitraileren kom.

Melkeprodusent Rune Vang syns det er stas med den nye bilen. Heller ikke han har gjort noe ekstra i tunet for å ta imot bilen.

- Kraftfôrbilen blir større, slaktebilen blir større og nå også tankbilen. Vi må legge til rette for det. Jeg vet at flere var skeptisk i starten, men jeg har ikke hørt klaging. Bøndene forandrer seg fort når de ser at dette funker, sier Rune.

Ivar, far til Rune, ser tilbake.

- På 70-tallet leverte vi melka i spann her. Da var vi 17 melkeprodusenter her i dalen, nå er vi fire igjen, men jeg tror melkemengden er like stor eller større. Hva med melkehentinga 20 år fram i tid?

- Da tror jeg melka fremdeles hentes med tankbil, men kanskje er bilen uten sjåfør da, hvem vet?

Neste artikkel

Tine: Uproblematisk at vi driver avlsrådgiving på holstein og jersey