Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nortura med nettbutikk for lokalmat

Pilotprosjekt i Trøndelag.

RETT HJEM: På nettbutikken Min Bonde kan forbrukere nå kjøpe julekasser direkte fra bonden, og få varene levert hjem på døraFoto: Skjermdump.
RETT HJEM: På nettbutikken Min Bonde kan forbrukere nå kjøpe julekasser direkte fra bonden, og få varene levert hjem på døraFoto: Skjermdump.

Fire Nortura-bønder fra Trøndelag er med når Norturas Vekstlab tester en pilot for nettsalg av lokalmat: Min Bonde.

– På nettbutikken Min Bonde kan forbrukere nå kjøpe julekasser direkte fra bonden, og få varene levert hjem på døra, skriver Nortura.

Julekassene inneholder varer av gris fra fire gårder nord i Trøndelag. Elvarheim Gård på Beitstad, Vinje Gård i Mosvika på Inderøy, Skilbrigt Gård i Levanger og Brede Bacon Gård på Snåsa.

– Tanken er at Nortura tar jobben med salg, markedsføring og distribusjon på vegne av bøndene. Dette er oppgaver som oppleves som flaskehalser for de som selger eget kjøtt gjennom Norturas nisjeordning, forteller prosjektleder Britt Signe Granli i Nortura.

Et pilotprosjekt av Vekstlaben

Prosjektet er ledet av Vekstlaben, Nortura sin avdeling for strategisk innovasjon. Dette er ei avdeling har som oppgave å finne og teste ut nye forretningsområde, og finne flere ben å stå på, både for samvirkeselskapet og datterselskapene til Nortura.

I arbeidet med nettbutikken Min Bonde, har de gjort intervjuer og tester for å avdekke behov og flaskehalser i forbindelse med direktesalg av lokalmat. Både for bonden og forbrukeren.

Annonse

– Tilbakemeldingene vi har fått fra forbrukere er at de setter pris på rettferdig betaling til bonden, at dyrene har hatt det bra og at de kan få tilgang på lokalmat fra en bonde i nærområdet, forteller Granli.

Tester også for oppskalering

I piloten tester Vekstlaben også skalerbarheten, for å gjøre det mulig å inkludere flere bønder og produkter av flere dyreslag. Tiden vil vise når eventuelt flere Norturabønder kan ta i bruk Min Bonde som salgskanal.

– Det gjenstår fortsatt mye arbeid før man eventuelt kan lansere en slik nettbutikk i full skala. Vår oppgave er å teste gjennomføring og lønnsomhet, før man eventuelt kan sette to streker under svaret. Men som første steg på veien kan vi se for oss å utvide med flere bønder, og regioner i flere piloter, sier Granli.

Prosjektet er støttet av Trøndelag Fylkeskommune og gjøres i samarbeid med T-Lab på Steinkjer, masterstudenter fra NMBU Innovasjon og entreprenørskap og Nortura Steinkjer.

Neste artikkel

Effektiviserte opptil 23 prosent på Rudshøgda