Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Opptur for kjekjøtt

Kjøtt av kje har økt med 78 prosent på fem år.

I fjor ble det slaktet 15 000 kje i Norge, en økning på 78 prosent siden 2012. Veksten skyldes at både bønder, kjøttbransjen og dagligvarebransjen har satset mer på å bringe kjekjøtt til forbrukerne. Det skriver kjøttbransjen.no.

To gårdsmatprodusenter som de siste årene har fått mye oppmerksomhet for sitt foredlede kjekjøtt er Heidrun på Tynset og Arktisk kje i Tromsø. Men det er også både store og lokale slakterier som slakter kje.

Les også: Har suksess med dyra ingen vil ha

Anne Ragnhild Rønning har laget seg produksjonslokaler og utsalg på gården i Tynset.

Hos Fatland Ølen slakter de i overkant av 1 000 kje i året. Kjøttet går til ferskvaredisker hos Coop, Norgesgruppen, til restauranter og bønder med eget utsalg.

Video: La oss få prøve og feile

Annonse

- Det står ikke på oss. Vi sier aldri nei til kje, og så lenge de er store nok for slaktelinjene våre kan vi godt slakte mer. Vi i Fatland, og kjøttbransjen generelt, er opptatt av å utnytte flere kje som matressurs og få mest mulig verdi ut av dyra, uavhengig av dyreslag, sier Terje Wester, som er konsernsjef i Fatland.

Ole Ringdal AS på Hellesylt har slaktet kje i mer enn 60 år og slaktet i fjor i underkant av 1 500 dyr.

Les også: Mener beitebruken i Norge kan dobles

- Vi merker at det er mer fokus på kje nå enn det har vært på mange år. Spesielt de siste 2-3 årene. Faktisk kjører både handelen regionale kampanjer på kje neste måned. Vi selger mye kjekjøtt som grytekjøtt i 1 kilos pakker. I butikk koster det gjerne 60-70 kroner kiloen. Kjekjøttet egner seg ikke bare til koking, det kan også grilles og smaker nydelig, sier Ole Ringdal, som er daglig leder i bedriften til Kjøttbransjen.

Han legger til at de også selger mye kjelår til restauranter.

Les også: Vil slippe å avlive kje

Neste artikkel

Vil øke kompetansen på produksjonsdyrhelse