Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tine gjør det godt under korona

Forbrukernes endrede handlemønster under koronapandemien har bidratt til at Tine kom godt ut av sommersesongen.

Økt salg av melk, ost og yoghurt har bidratt til Tines gode resultat så langt i år. Foto: Bo Mathisen
Økt salg av melk, ost og yoghurt har bidratt til Tines gode resultat så langt i år. Foto: Bo Mathisen

Økt etterspørsel etter norsk melk og melkeprodukter under koronapandemien, har bidratt til å løfte Tines resultat for andre tertial, skriver Tine i en pressemelding. Særlig husholdningsprodukter som melk, ost og yoghurt hadde en betydelig salgsvekst. Mens ostesalget gikk opp med 16,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, gikk melk og yogurt-salget opp med 9,1 og 8 prosent.

218 MILLIONER KRONER BEDRE ENN I FJOR

I år er driftsresultatet for andre tertial 218 millioner kroner bedre i forhold til samme periode i fjor, og havnet totalt på 821 millioner kroner. I tillegg til økt etterspørsel etter dagligvarer, har Tines arbeid med å redusere kostnader, lave energipriser, økt sommermelkproduksjon og større iskremsalg, bidratt til det positive resultatet.

– Det er gledelig å se at det harde arbeidet som er gjort helt fra gård til butikk viser seg i resultatet vårt, sier konsernsjef Gunnar Hovland, i pressemeldinga.

Annonse

KORTSIKTIG FORBEDRING

Det er ikke bare for andre tertial at resultatet er godt. Også for hele året så langt, er driftsresultatet bedre enn det var på samme tid i fjor, og ligger nå på 1486 millioner kroner. Det tilsvarer en økning 555 millioner kroner, og skyldes hovedsakelig høye engangseffekter i første tertial, slik som salg av et gammelt anlegg i Bergen.

Hovland poengterer at det gode resultatet i stor grad skyldes engangseffekter og faktorer som trolig vil endres over tid. Derfor påpeker han at Tines eiere fremdeles står under hardt press, og at jobben med å forbedre resultatet langsiktig fortsatt gjenstår.

Neste artikkel

Importen av ost øker kraftig