Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tine kjøper seg opp i det amerikanske markedet

Skal styrke Jarlsberg sin posisjon

Tines datterselskap, Norseland Inc i USA, kjøper seg opp i det familieeide selskapet Lotito Food Holding LLC, som produserer, importerer og selger italienske spesialprodukter til det amerikanske restaurantmarkedet.

– Målet er å sikre videre vekst og styrke Jarlsberg sin posisjon i det amerikanske markedet, skriver Tine i en pressemelding.

Viktig når eksportstøtten fases ut

– Det viktigste med oppkjøpet er å gi Tine en god vekstplattform. I tillegg skaffer Tine seg bedre kontroll over hele verdikjeden til Jarlsberg og tar vare på den merkeverdien Tine og den norske bonden har investert i gjennom flere tiår. Det er også viktig å sikre Jarlsberg gode konkurranse- og markedsvilkår i en situasjon der eksportstøtten fases ut, sier konsernsjef i Tine, Hanne Refsholt.

90 prosent eierskap

I 2016 kjøpte Tines amerikanske datterselskap 33 prosent av aksjene i Lotito for 16,5 millioner amerikanske dollar. Forrige uke besluttet konsernstyret i Tine å kjøpe seg opp til 90 prosent eierskap for 28 millioner amerikanske dollar.

Annonse

Avtalen trer i kraft 2. januar 2019 og betalingen er fordelt over 5 år.

Vekst i restaurantmarkedet

Lotito har hatt en god lønnsomhetsutvikling gjennom flere år, og restaurantkanalen har en større vekstrate enn dagligvarekanalen i USA.

I 2017 hadde selskapet en omsetning på nærmere 78 millioner amerikanske dollar og et driftsoverskudd på nærmere 4,3 millioner dollar.

Viktig kanal

- Restaurantmarkedet blir en viktig kanal for å sikre videre vekst og sikre Jarlsberg sin posisjon i det amerikanske markedet, sier konserndirektør for internasjonal virksomhet i Tine, Atle Jacobsen.

Han viser til at samarbeidet mellom Lotito og Tine har vært til begges fordel, fordi Jarlsberg er blitt solgt til restaurantmarkedet, mens Tine har introdusert Lotito-produkter i dagligvarehandelen.

Siden 2007 har Lotito samarbeidet med Tine om deling, pakking og skiving av Jarlsberg.

Neste artikkel

Tine gir haik til små konkurrenter