Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Toppkarakterer til minilasteren

Gjetter du hvilket merke som scoret best?

Schäffer er en populær minilaster i Norge. Hvilken dom våre lesere gir den og fem andre minilastere kan du lese mer om i Norsk Landbruk.

I hele vinter har bedt våre minilasterkjørende lesere om å fortelle om sine erfaringer med minilasteren. Vi visste egentlig før vi dro i gang brukerundersøkelsen at her kom det til å flagre med høye karakterer og gode tilbakemeldinger. Den forutanelsen viste seg å stemme.

Mer enn en gang har vi som reiser land og strand rundt for å besøke bønder, uoppfordret fått høre at minilasteren er den siste maskinen som kommer til å forlate gården. At minilasteren er helt uunnværlig, og at den brukes til alt.

Les også: Avant blir elektrisk

Likevel bestemte vi oss for å gjøre en undersøkelse for å finne ut om dere brukere er like fornøyde med alt, hvilke merker som går igjen rundt om på norske gårdsbruk, om det er noen merker som skiller seg ut i positiv eller negativ retning, hva minilasterne brukes til eller om det er noen trender å lese ut av svarene.

Giant er en favoritt blant de større minilasterne.

Det korte svaret er at du som vil ut å sondere markedet, ikke trenger å frykte at det er mange feller å gå i. Vi har fått i alt 606 svar på undersøkelsen og stilte blant annet 12 spørsmål, der vi ba dere om å gi karakterer fra 1 til 6, der karakteren 6 er best. Når da gjennomsnittskarakteren for alle merkene blir 5,1, sier det sitt om at inntrykket stemmer. Konseptet med en liten og smidig maskin, som er lett å ta til og enkel å bruke, er veldig godt, selv om den har sine klare begrensninger.

Les også: Råsterk elektrisk minilaster

Svarene på ett spørsmål gjør at vi værer et trendskifte. Mens bare én av 100 kjører elektrisk minilaster i dag, svarer 18 av 100 at de kommer til å kjøpe elektrisk minilaster neste gang. En av grunnene kan være at det kun er Weidemann og Avant som har levert elektriske minilastere foreløpig, men det vil nok endre seg de neste årene.

Et tema som engasjerer, er masseforflyttingsbevis. Mens noen minilastere krever dette, kan andre kjøres uten. Grensa går på 20 hestekrefter. De fleste produsentene har minilastere som myndighetene ikke krever «lappen» for å kjøre. Problemet er at de ikke har krefter nok til å løfte en tung rundball, som svært mange minilastere på norske gårdsbruk brukes til.

Av undersøkelsen vår går det fram at 43 prosent av alle som eier en minilaster med mer enn 20 hestekrefter, forteller at de ikke har masseforflyttingsbevis. Og ikke nok med det: 47 prosent svarer at de lar andre bruke minilasteren uten å ha papirene i orden.

Med 55 svar var Multione den 4. mest populære minilasteren i undersøkelsen.

Man kan alltids stille spørsmål ved om det er rimelig å kreve masseforflyttingsbevis for å kjøre en minilaster. I vår bransje kan vi antakelig gå ut ifra at de fleste som kjører minilaster ulovlig, har lappen på traktor og har lov til å kjøre den med frontlaster på. Det er mulig å innvende at traktor og minilaster ikke er det samme, men kanskje ikke i disfavør av minilasteren.

Elektriske minilastere gjør også et litt komisk smutthull aktuelt. Når det kreves masseforflyttingsbevis for minilastere, er kravet formulert slik at det er kjøremotoren som definerer hvilke krefter lasteren har. Når det skal løftes, tas det naturlligvis av de samme kreftene.

Annonse

Men elektriske minilastere har to motorer: En kjøremotor og en løftemotor. Her kan man kjøre en minilaster uten masseforflyttingsbevis så lenge kjøremotoren ikke har mer enn 20 hestekrefter. At den har en elektrisk løftemotor som nesten har like mange krefter, har ingenting å si, ifølge regelverket. I praksis kan man altså lovlig kjøre en elektrisk minilaster som har like store krefter som en 35 hestekrefters dieselmaskin.

Sju prosent svarer at minilasteren kun brukes til fôring, men det er samtidig bare 11 prosent som svarer at de ikke bruker den til å fôre med. Med andre ord: 89 prosent av alle som har svart på under­søkelsen, oppgir at fôring er en av arbeidsoppgavene de bruker minilasteren til.

Her er to av favorittene i undersøkelsen: Avant og Norcar.

Fôringa kan skje både innendørs og utendørs. I alt 47 prosent svarer at minilasteren er en innendørsmaskin, mens 31 prosent svarer at de bruker maskinen ute. De resterende 22 prosent svarer at de arbeider både inne og ute med maskinen.

Når de dårligste gjennomsnittskarakterene ligger på 4,7 og 4,8, skal man være forsiktig med å tolke det som et uttrykk for at brukerne er misfornøyde, men når andre gjennomsnittskarakterer ligger på 5,5, kan vi vel tillate oss å si at brukerne er mer fornøyde med noe enn med andre ting. To av svarene henger tett sammen: Hvor lett det er å utføre service, og hvor godt fornøyd man er med servicekostnadene. Her er tallene de laveste i undersøkelsen, sammen med spørsmålet om hvor god stabiliteten til minilasteren er.

Den siste karakteren under 5-eren er på hvor god løftekraft maskinen har. Her er det nok en del som enten har overvurdert hvor mye minilasteren de kjøpte kan løfte, eller man har undervurdert vekta på det man skulle løfte. Kanskje er det også slik at enkelte prøver seg på tunge løft med minilasteren i stedet for å bruke traktoren, og skulle ønske at det var litt mer krefter i, og litt mer tyngde i, den minste maskinen.

Mer enn en tredjedel svarer da også at de vil kjøpe en minilaster med flere hestekrefter. Det kan jo være noe å vise til for selgere som prøver å overbevise kjøpere om at de bør velge en litt større og dyrere modell. De som føler seg overbeviste om at modellen er kraftig nok, kan vise til at nesten to tredeler synes maskinen har krefter nok.

Vi fikk tilbakemelding på 6 elektriske minilastere fra Weidemann.

Om Norsk Landbruks brukerundersøkelse er noenlunde representativ, tyder den på at salget av minilastere har økt noe de siste årene. I vår undersøkelse er 15 prosent av maskinene 2015-modeller og nesten halvparten fra 2013 eller nyere. Vel 20 prosent av minilasterne i undersøkelsen er ti år eller eldre.

Bønder i enkelte landsdeler ser ut til å være mer glade i minilasteren sin enn andre, og i den grad vår undersøkelse er representativ, er det i Trøndelag den er mest populær. Om det er fordi noen har misjonert godt, at det finnes flere fjøs der fôrbrettet egner seg til fôring med minilaster, eller om trøndere er flinkere til å svare på spørreundersøkelser, skal ikke vi spekulere i. Men det er et faktum at en trønder i Trøndelag står for hvert fjerde svar i undersøkelsen.

Er du spent på om folkefavoritten Avant også skåret best på karakterskalaen, eller om det var et av de andre merkene som gjorde det aller best? Svaret får du i Norsk Landbruk som er på veg til abonnentene våre denne uka. Der får du også karakterskjemaet til Giant, Multione, Norcar, Schäffer og Weidemann. Er du ikke abonnent? Det kan du bestille her.

Neste artikkel

Teknologisamarbeid mellom FK Agri og Lantmännen