Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Hodebry i en hektisk sesong

Ta vare på hverandre i våronna. Ring en venn.

Arkivfoto
Arkivfoto

Når jeg skriver dette, er våronna godt i gang på Østlandet, noen er til og med ferdige. Det kan bety lange dager med høy arbeidsbelastning. Lite søvn. Bekymring for vær og avling.

Topp dette med bekymring for høy gjeldsbelastning etter investeringa du gjorde i fjor, for arbeidsfolka som du ikke får henta inn på grunn av koronatiltakene, for kalven med dårlig sugerefleks, og du har ei god kvern av tanker som knaker øredøvende de få timene du faktisk har på puta. (Og ja. Jeg hører at dette ikke akkurat er en standardproduksjon, men du skjønner tegninga.)

I Profilen i dette bladet har jeg møtt Henrik Kjeldsen. En framoverlent forpakter av Holla gård på Ulefoss, som opplevde å miste sin far i selvmord under våronna i 2012. Pappa Tormod hadde vært syk fra jobben på grunn av vond rygg og dyp depresjon, og det var Henrik som arbeidet i hans sted. Det betød ikke at bonden selv sluttet å bekymre seg for den regntunge vårsesongen, som førte til forsinket oppstart av våronna.

Henrik beskriver en far som ikke var til å kjenne igjen. Mannen som var en utadvendt fyr og en rivende dyktig produsent, var så langt nede av sykdommen, at han ikke klarte å hekte hengeren på traktoren. «Han klarte ikke å tenke rasjonelt», for­teller Henrik.

Etter farens tragiske bortgang valgte Henrik å ta våronna selv, selv om flere anbefalte ham å ta dagene fri. Arbeidet gjennomførte han med god hjelp av kollegaer og en kamerat som satt på klappsetet i traktoren. Noen å prate med. I time etter time. Meter etter meter.

I en krise valgte Henrik smart. Han ringte en venn. Å pleie det sosiale nettverket ditt, er ett av de fem gode rådene til god bondehelse, som er utarbeidet i forbindelse med prosjektet «Unge bønders psykiske helse» i 2018. Du må ikke være ung bonde for å praktisere dette. For en venn kan være godt å ha, når hjernekverna går på høygir av sorg eller bekymringer.

Annonse

De resterende rådene på lista er: Strukturer hverdagen, prioriter deg selv, ta pauser og skaff deg kunnskap.

Rundt halvparten av befolkninga opp­lever lettere psykiske plager en eller annen gang i livet. Depresjon vil ramme én av fem i løpet av livet og én av ti i løpet av 12 måneder. Dette ifølge en drøyt ti år gammel rapport fra Folkehelseinstituttet.

For Henrik Kjeldsen har det vært viktig å være åpen om hva som skjedde med faren. Derfor har han takket ja til å holde flere foredrag om psykisk helse, basert på egne erfaringer. For sin egen del har han lært seg å ta seg en pause, og «lure hodet til å tenke på noe annet», og kobler gjerne av med å spille gitar til husbruk.

Men pause er lett å si, ikke like lett å gjennomføre.

Norske matprodusenter er på vei inn i en hektisk periode med høy arbeids­belastning. Lange dager. Lite søvn. Og når trykkokeren bobler som verst, kan du vedde på at det ryker et rulleskjær på plogen. Og du har ingen i reserve, selv om du hadde tenkt å ordne det sist høst. Så du må ut etter nye deler.

Og mens du står der med skitne never på tastaturet, og søker etter en video på YouTube som viser hvordan du tar dreieprøve på den nye såmaskina, så blir oppholdsvinduet stadig smalere. Da er det ikke lett å ta seg en pause. Men én ting kan du gjøre. Du kan ringe en venn. Det går i det minste ikke utover kjøretida i traktoren.

Og skulle du være ferdig med våronna? Repeter øvelsen i førsteslåtten.

Har du noe på hjertet?

Neste artikkel

Varierer tildelinga