Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Kjører med 0,5 bar i dekket på jordet

Jørgen Thorshov unngår jordpakking, sparer diesel og øker komforten med lavt dekktrykk.

LUFTTRYKK: Jørgen Thorshov vil ha kontroll på at alle maskiner på jordet kjører med lavest mulig trykk i dekket. Foto: Dag Idar Jøsang
LUFTTRYKK: Jørgen Thorshov vil ha kontroll på at alle maskiner på jordet kjører med lavest mulig trykk i dekket. Foto: Dag Idar Jøsang

Det øker avlingen, sparer diesel og bidrar til å redde klimaet. Likevel er det mange som har et lite bevisst forhold til hvilket lufttrykk de har i dekkene når de kjører på åker og eng.

Korn- og ammekubonde Jørgen Thorshov er i den andre enden av skalaen. Så snart han skal ha en maskin ut på jordet slipper han ut så mye luft fra Trelleborg-dekkene som han bare kan.

– Jeg er veldig nøye på dekktrykk, og kjører med 0,5 bar trykk i dekkene. Dekkene som er tilgjengelige i dag, av typene VF og IF, tåler det. Noen kan faktisk gå enda lavere. En halv kilos trykk per kvadratcentimeter er ekstremt lite og gjør at du kan kjøre stor og effektiv redskap og samtidig være skånsom mot bakken, sier han og forteller at han selv bruker Trelleborg med VF-fekk.

Etter at Thorshov overtok gården i 2011 gikk han først over fra tradisjonell drift til redusert jordarbeiding. Nå er han i ferd med å ta steget over til den såkalte CA-metoden, med direktesåing i stubben og uten annen form for jordarbeiding.

Da er det en forutsetning å unngå jordpakking. Det gjør han med å sørge for at ingen maskiner kommer ut på jorda uten å ha rett dekktrykk.

– Tidligere har jeg stoppet flere entreprenører og bedt dem om å slippe ut luft før de kjører inn på jordet, men nå vet de om kravet. Jeg har sagt at de skal kjøre med så lavt trykk som mulig og at de kan komme til meg og fylle luft igjen når de er ferdige.

Traktor, tresker, tilhengere, rundballepresse og alt annet av redskaper med dekk som gjør det mulig å kjøre med lavt lufttrykk skal ha så lavt lufttrykk som mulig. En tur ut i en snøfri åker i februar illustrerer hvorfor.

SKRUVOGN: I fjor ble det tatt i bruk en Grainsaver GS-12 skruvogn under treskinga på Thorshov i Enebakk. Foto: Importøren
SKRUVOGN: I fjor ble det tatt i bruk en Grainsaver GS-12 skruvogn under treskinga på Thorshov i Enebakk. Foto: Importøren

Under et lag med havrehalm er det store synlige tegn av meitemark som har vært oppe og forsynt seg av halm og luft. Gangene ned i jorda er mange og de er åpne.

Annonse

– Jeg kjenner jo på at jeg ikke har lyst til å ødelegge det. Derfor vil jeg at vi skal være så lette vi kan når vi må kjøre traktor på jorda. Vi skal nærmest liste oss over, sier Jørgen Thorshov.

I år skal han spre sin egen talle fra ammekuproduksjonen, men tidligere har han leid andre til å gjøre det. Totalvekta med traktor og tørrgjødselvogn kan bli på 30 tonn.

– Jeg har opplevd at en entreprenør har kommet med dekk med lufttrykk over to bar. Dekkene var knallharde. Tenk hvilken skade det ville gjort med en vekt på 30 tonn på bakken. Skadene ville gått en meter ned i bakken og knapt vært mulige å ta igjen. Derfor har vi så sterkt fokus på lufttrykk og hvem som kjører. Trykket i dekkene på rundballepressa er også viktig. Den veier gjerne opp mot 10 tonn med to grasballer på. Det er ikke noe man skal kimse av.

Å unngå jordpakking er helt avgjørende når man verken bruker plog eller harv. Foto: Dag Idar JØsang
Å unngå jordpakking er helt avgjørende når man verken bruker plog eller harv. Foto: Dag Idar JØsang

Bortsett fra jobben med å kontrollere og slippe ut luft før du skal ut på jordet, og så fylle luft i dekka når du skal kjøre langs veien igjen, ser Thorshov bare gevinster ved å kjøre med lavt trykk. De som driver tradisjonell jordarbeiding kan løsne det øvre jordlaget med plogen, men det hjelper ingenting på jorda under plogsålen.

– Det er godt betalt å tenke lufttrykk uansett måte å produsere på. Det man sparer i redusert dieselforbruk kan man putte rett i lommen, og i tillegg har man bedre komfort i traktoren. Det er kjempegodt for kroppen å kjøre en traktor med en halv bar trykk. Det flyter så godt på åkeren som om man kjører på tvers av åkeren. Dekkene har heller ikke vondt av det.

Inntrykket til Akershus-bonden er at landbruksentreprenører stort sett har utstyret i orden, men at mange slurver med dekktrykket. De kjører langt etter veien og når de kommer til en ny kunde vil de gjerne rett ut på jordet.

– Da må vi som leier stå på krava. Det er vi som bestemmer. Det er fort gjort å slippe ut luft. De fleste traktorer i dag har luftkompressor, og hvis de ikke har automatisk luftfylling er det bare en slange som skal til. Rett lufttrykk er viktig for produksjonen, for klimaet og for alt annet. Dette er en av de grunnleggende tingene som vi må begynnet med. Det har bare positive effekter, mener Jørgen Thorshov.

Neste artikkel

Ole-Christian driver tilnærmet pløyefritt