Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Rekordlang jordbærsesong

Ga 24 prosent vekst i salget.

TABLE TOP: Innendørs dyrking gjør vekstsesongen for jordbær lengre i begge ender. Arkivfoto: Norsk Landbruk
TABLE TOP: Innendørs dyrking gjør vekstsesongen for jordbær lengre i begge ender. Arkivfoto: Norsk Landbruk

– Aldri har sesongen for norske jordbær vært like lang som i år. Kundene kunne finne norske jordbær i butikken helt fram til høstferien, skriver NorgesGruppen i en pressemelding.

Høsten 2021 gikk NorgesGruppen sammen med Bama og Gartnerhallen, og lanserte «Jordbærløftet». Målet var å øke volumsalget av norske jordbær med 50 prosent innen 2025. Allerede etter ett år er volumsalget oppe i 24 prosent. Regner man det om til kurver, er det solgt 4,2 millioner kurver.

– Vi er svært fornøyde med resultatet og ble positivt overrasket. Det var en normal jordbærsesong i år, så det lover godt for neste år, sier Pål Westby, kategoridirektør for frukt og grønt i NorgesGruppen.

Mesteparten av økninga skyldes såkalt Table top-produksjon. Altså at jordbærene dyrkes i kasser som er hevet over bakken, slik at bærene kan plukkes stående. Det gir mer forutsigbare avlinger og enklere plukking. Dersom det legges et tak over disse, øker avlinga enda mer, fordi det beskytter jordbærene mot styrtregn og hagl.

Annonse

– De nye metodene krever investeringer, men de forlenger også sesongen i begge ender ganske mye. Det gjør også at man kan dyrke flere steder i landet, også lengst nord, sier Westby.

Målet er at norsk jordbær blir tilgjengelig over en mye større del av året, og at sesongen kan starte tidligere enn i dag.

– For å nå ønsket målsetting om 50 prosent økning, må produksjonen betydelig opp i høysesong, og vi mener at importbærene i mai og juni, også kan erstattes med norske bær framover, sier han.

De siste årene har kvaliteten, tilgjengeligheten og utvalget av norske jordbær gått ned, og målet nå er å få norske jordbær tilbake i verdensklasse. Initiativet vil øke norsk jordbærproduksjon betydelig og gi produsentene forutsigbarhet. I kommende sesong satses det på fire hovedsorter av jordbær: Malwina, Saga, Favori og Korona. Disse utgjør totalt rundt 90 prosent av produksjonen.

Ifølge en undersøkelse fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) sommeren 2022, sier 87 prosent av nordmenn at de synes smaken på norske jordbær er best. I samme undersøkelse kommer det fram at 70 prosent mener at det ikke blir noen sommer uten norske jordbær.

Neste artikkel

Satser stort på jordbær i tunnel