Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Kraftig: Lars Halvor Stokstad Oserud har koblet en Doda HD35 gjødselpumpe til en luftkjølt Deutz Fahr V10-motor med 300 hestekrefter.
Kraftig: Lars Halvor Stokstad Oserud har koblet en Doda HD35 gjødselpumpe til en luftkjølt Deutz Fahr V10-motor med 300 hestekrefter.

Gjødselpumpe på steroider

ULLENSAKER: For mange blir det forholdsvis kostbart å ha en egen traktor stående som pumpetraktor til slangespredning. Lars Halvor Stokstad Oserud løste problemet med å bygge seg ei «pumpevogn» med 300 hestekrefter.

Når man driver et middels stort melkebruk, drifter 2 300 dekar med korn i samdrift og attpåtil er valgt inn som varaordfører i en forholdsvis stor kommune, kreves det en god dose effektivitet og kreativitet.

Lars Halvor driver gården Ringvoll sammen med sin kone Eline Stokstad Oserud på Algarheim, rett øst for Jessheim, hvor han i sitt daglige virke er varaordfører for Senterpartiet. På Ringvoll er det melkeproduksjon, med en kvote på cirka 400 tonn og fullt påsett. Dette fører naturligvis til en god del husdyrgjødsel, samtidig som Lars Halvor mottar BioRest fra Esval Miljøpark ved Vormsund. Esval Miljøpark lager biogass fra alt matavfallet i Oslo, og restproduktet leveres til nærliggende gårdbrukere med ledig lagringskapasitet.

– Vi som mottar BioRest fra Esval, får betalt for lagring og spredning av bioresten, forklarer Lars Halvor.

Som en liten bonus ligger gården tett inntil E16 og fylkesvei 174 til Jessheim, slik at transport av husdyrgjødsel med gjødselvogn på mange av jordene som hører til gården, krever kryssing av til tider sterkt trafikkerte veier. Følgelig ble det relativt enkelt å velge slangespredning, som primærmåte å spre husdyrgjødsel på.

Fant motor på finn.no

Satellittlageret til Lars Halvor ligger cirka 500 meter fra fjøset, det er også dit biorest fra Esval blir kjørt. Lars Halvor leier inn entreprenør for selve spredearbeidet, men har 600 meter egen slange og pumpe, som han bruker både til å pumpe gjødsel fra satellittlageret, men også til pumping av gjødsla for entreprenøren.

For å unngå å ha en egen traktor stående som pumpetraktor til slangespredning, har Lars Halvor bygget seg «pumpevogn», der pumpa drives av en luftkjølt Deutz Fahr V10-motor på rett i overkant av 300 hestekrefter.

Solid: Motoren og den integrerte dieseltanken er montert på en solid ramme av H-bjelker.
Solid: Motoren og den integrerte dieseltanken er montert på en solid ramme av H-bjelker.

Motoren som sto på hjulgangen, ble kjøpt på finn.no, av det som i dag er kjent som Rubb & Stubb AS, som egentlig hadde en plan om å bruke den til å drive en fliskutter. Det prosjektet ble lagt på is. Rubb & Stubb AS hadde kjøpt motoren fra et lokalt skianlegg, som hadde motoren som en reservegenerator, for å drive skiheisen ved strømutfall.

– Den aktuelle skiheisen var hydraulisk drevet, så vi tok av hydraulikkpumpa og satte på en kraftoverføringstapp for å drive fliskutteren. Motoren sto allerede på ei ramme med innebygd dieseltank, så vi monterte hjulgang, drag og PTO, forteller Trond Ivar Trondsen i Rubb & Stubb AS.

Ombygging

Lars Halvor hentet motoren og hjulgangen på Sørlandet, og tok den med seg hjem for å starte tilpasningene til sin bruk. Det første som ble gjort, var å snu motoren på hjulgangen, slik at kreftene ble tatt ut gjennom svinghjulet, i stedet for direkte på veivakslinga. Deretter ble det montert ei vendekasse, den samme kassa som man også finner på Tokvam sin 260 monsterfres. Det ble i tillegg montert en oljekjøler for vendekassa, med ei lita pumpe og elektrisk vifte for kjøling.

Trepunkt: Pumpa er hengt opp i et fast trepunktsløft, slik at den relativt enkelt kan hektes av vogna og over på en traktor.
Trepunkt: Pumpa er hengt opp i et fast trepunktsløft, slik at den relativt enkelt kan hektes av vogna og over på en traktor.

– Alt dette arbeidet ble gjort av den lokale tusenkunstneren, Martin Gulbrandsen. Det viste seg at lagrene i girboksen ikke var tilpasset en så stor og langvarig belastning, slik at vi endte opp med havari der. Nå har vi ei kasse hvor lagrene er skiftet ut til koniske lagre, som tar opp belastninga fra den kontinuerlige drifta bedre, forklarer bonden.

Selve pumpa består av en Doda HD35, levert av Hektner Maskin. Denne er opphengt i et fast trepunktfeste, som er montert bak på selve pumpevogna. Ved et eventuelt havari kan pumpa, relativt enkelt, hektes av fra den stasjonære motoren og over på en traktor, slik at man unngår fullstendig stillstand i gjødselpumpinga.

Kontrollpanel: Fordelen med å kjøpe et aggregat, er at det følger med en forholdsvis god motorstyring, med alle instrumentene i en egen styreboks. Som på de fleste større motorer, er det et 24 V-system.
Kontrollpanel: Fordelen med å kjøpe et aggregat, er at det følger med en forholdsvis god motorstyring, med alle instrumentene i en egen styreboks. Som på de fleste større motorer, er det et 24 V-system.
Kjøler: Oljekjøleren er ettermontert og driftes av 24 V-opplegget til motoren.
Kjøler: Oljekjøleren er ettermontert og driftes av 24 V-opplegget til motoren.

– Denne løsninga er med på å frigi en traktor i den travleste tida på året, og jeg får benyttet pumpa både til transport til satellittlager og spredning, når gjødselentreprenøren kommer. Vanligvis ligger vi på om lag 200 m3/time, men vi har vært oppe og lukta på 250 m3/time under perfekte forhold. Hele prosjektet kom på rundt 180 000 kroner, eksklusive pumpa, dog inkludert ei havarert girkasse, forteller Lars Halvor.

Transporthenger til stor korndrift

Sammen med Even Mangerud driver Lars Halvor kornproduksjon på 2 300 dekar gjennom Stokstad og Mangerud DA. Stokstad og Mangerud hadde lenge drodlet med ideen om å montere en lastebilkran på en henger, men det tok litt tid før de kom fram til en fullt brukbar løsning.

– Behovet er egentlig størst når vi driver med såing. Da er det alltid behov for en traktor med laster, for lasting av korn og gjødsel i såmaskina, men den traktoren er det som regel behov for å bruke til noe annet. Etter litt leting på finn.no kom vi over et lastebilflak med påmontert kran som vi kjøpte, med en idé om hvordan dette skulle gjøres.

Praktisk henger: Et brukt lastebilflak med påmontert kran, gjør susen til både storsekker og rundballer.
Praktisk henger: Et brukt lastebilflak med påmontert kran, gjør susen til både storsekker og rundballer.
Annonse

Kirkenær Landbruksservice

Prosjektet stagnerte litt, før Lars Halvor gikk til det skrittet å ta kontakt med Kirkenær Landbruksservice (KLS), som har produsert en stor mengde transporthengere for jordbruket rundt omkring i kongeriket.

– I utgangspunktet hadde jeg sett for meg å plassere krana bakerst på hengeren, mens KLS egentlig kunne ha tenkt seg å sette den midt på hengeren, noe som ville gjort det vanskelig å transportere lange gjenstander. Kompromisset ble at krana ble plassert foran på hengeren, samt at hjulene ble trukket lengre fram enn de vanligvis er, for å redusere den vertikale belastninga på trekkroken. Krana i seg selv er såpass tung, at hvis jeg skal laste for eksempel rundballer, må jeg laste de bak først, for å unngå overlast på traktoren, forteller Lars Halvor.

Smart: Lars Halvor berømmer plassering av hydraulikktank, pumpe og tilhørende slanger, som er gjort av den lokale tusenkunstneren Martin Gulbrandsen.
Smart: Lars Halvor berømmer plassering av hydraulikktank, pumpe og tilhørende slanger, som er gjort av den lokale tusenkunstneren Martin Gulbrandsen.

Mer enn sterk nok

– Den hydrauliske drifta av krana består av en hydraulisk pumpe, tank, samt tilhørende slanger og filtre, alt dette tilpasset og montert av den tidligere nevnte tusenkunstneren. Det største problemet er at trekkstengene på traktoren har en tendens til å bøye tappen som sitter på pumpa, om man ikke er oppmerksom på det, forteller Lars Halvor.

Innfestingene til krana er standardiserte, så om ønskelig kan krana byttes ut med en annen type kran.

– Alt i alt har jeg ingen jeg ønsker om å forandre på oppsettet. Pallfinger-krana har en kapasitet på 12 tonnmeter og er mer enn sterk nok til vår bruk. Jeg kunne selvfølgelig ha ønsket meg fjernkontroll på krana. Det kan ettermonteres, eventuelt er det mulig å bytte ut hele krana.

Årsaken til at det ble valgt en løsning med PTO-drift og eget hydraulikksystem på krana, er todelt. For det første ville krana komme til å tømme en vanlig traktor for olje, dernest var krana fylt med ren hydraulikkolje.

– Vi tenkte på å kjøre igjennom nok bakstussolje, slik at vi kunne ha kjørt krana på traktorhydraulikken, men turte ikke å ta sjansen på et eventuelt havari, på grunn av olje som ikke er tilpasset traktortransmisjoner. På lengre sikt funderer vi på å lage et system med en hydraulikkmotor som kan drive pumpa, slik at såtraktoren kan kjøre krana selv. På den måten binder vi ikke opp en traktor til å drive krana, avslutter Stokstad Oserud.

Stigende etterspørsel

Jostein Hov hos Møkkspesialisten på Løkta i Dønna kommune utenfor Sandnessjøen, forteller om et økende marked for ferdige løsninger.

– Vi i Møkkspesialisten leverer ferdige pumper for montering direkte på en motor. Våre pumper har pumpehus som er «snudd», og skovelhjul som er speilvendte i forhold til traktorpumper. Dermed slipper man å snu dreieretninga med ei girkasse, med tilhørende effekttap. I utgangspunktet kan man montere disse pumpene rett på en motor, men for sikkerhets skyld anbefaler vi å ha en kraftoverføringsaksel mellom motor og pumpe, slik at man fanger opp eventuelle unøyaktigheter i monteringa, sier Jostein Hov.

Tusenkunstneren

Martin Gulbrandsen driver Trettemo Verksteddrift AS, ikke langt unna Lars Halvor, er hjernen bak den praktiske gjennomføringa av disse to ombyggingene.

– Den største utfordringa med gjødselpumpa, var å få forsterket vendekasse, slik at den tålte de langvarige, høye belastningene som blir med en så stor motor og pumpe. På krana måtte vi gjøre noen tilpasninger på støttebeina og litt innfestinger. Vi driver et allsidig lastebil- og landbruksverksted, så disse to oppdragene er ganske vanlig for vår del, forteller Gulbrandsen, som når vi ringer, driver med noen forbedringer på noen av drivstoffbilene på Oslo Lufthavn.

Pent: Integrering av krana i hengeren er levert av Kirkenær Landbruksservice.
Pent: Integrering av krana i hengeren er levert av Kirkenær Landbruksservice.

Fastmontert kran?

Ola Baardseth hos Kirkenær Landbruksservice forteller at hengeren til Lars Halvor, er en ganske standard rundballehenger, men at det er gjort tilpasninger, med tanke på flytting av hjulgang, samt at det er laget brakett for montering av krana foran på hengeren.

– Hengeren er registrert som en vanlig henger uten kran. Det var en diskusjon med Statens vegvesen, fordi at de mente krana var en fast del av hengeren, men den er jo bare boltet fast i hengeren. Det fører til at selve krana og det tilhørende utstyret, er en del av nyttelasta på hengeren, samtidig som kunden står friere til å ta av krana, om det er ønskelig. Dette er bare én av våre 444 produserte hengere, forteller Baardseth.

Neste artikkel

Bekymret for bruk av avløpsslam i jorda