Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Her er nye 6R

Med slagordet “Vær smart, gjør mer” lanserer John Deere sin nye 6R serie. En rekke store og små forbedringer og to nye modeller skal gjøre traktorserien enda mer populær. Vi har sett på den nye serien, som allerede er i Norge.

Tidlig: Her er den nye John Deere 6R 215, som ble vist fram til inviterte,  før turen går til Agroteknikk.
Tidlig: Her er den nye John Deere 6R 215, som ble vist fram til inviterte, før turen går til Agroteknikk.

John Deere sin 6R serie er populær i Norge, og har solgt bra i mange år. I dag slippes en helt ny og oppgradert variant på markedet. Med 14 modeller fordelt på fire akselavstander mener John Deere de har en 6R-modell til alle behov . De firesylindrede modellene går nå helt opp til 177 hestekrefter med powerboost i modellen 6R 150. Med en akselavstand på bare 2,58 meter, 6,5 tonns egenvekt og 4 tonns lasteevne, skal denne modellen gi sekssylindret ytelse, i en firesylindret fasong. Den nye sekssylindrede 6R 185 leverer 234 hestekrefter i den minste sekssylindrede ramma, med bare 2,76 meters akselavstand. Denne modellen har Felleskjøpet stor tro på at vil bli en populær modell til entreprenører som har mye vegkjøring, og som trenger en svært kraftig, men kompakt traktor med høy ytelse. Toppmodellen 6R 250 får 301 hestekrefter som maks effekt.

Hjørneskjerm: Nye 6R får hjørnemontert skjerm,  som erstatter det det tradisjonelle dashbordet.
Hjørneskjerm: Nye 6R får hjørnemontert skjerm, som erstatter det det tradisjonelle dashbordet.
Fornøyd: Tore Glærum ( venstre ) og Even Mangerud fra Felleskjøpet var svært fornøyd med den det de kunne vise fram.
Fornøyd: Tore Glærum ( venstre ) og Even Mangerud fra Felleskjøpet var svært fornøyd med den det de kunne vise fram.

Gjenkjennelig

Mye av teknikken som blir tilgjengelig på nye 6R, er funksjoner vi kjenner fra andre modeller. Det betyr for eksempel at dashbordet sånn vi kjenner det blir borte, og erstattes av et hjørnemontert display, likt andre modeller. Det visuelle preget blir også likere traktorene i seriene 7R, 8R og ikke minst 9R. Det betyr at betegnelsen 6R etterfølges av et nummer som oppgir motorstyrken i nominell effekt. Speilene blir også hentet fra de større modellene, og motorpanseret endres noe. Likevel har John Deere fortsatt et stort panser, som gir en svært effektiv kjøling. Resultatet er god drivstoffeffektivitet, noe de har bevist, blant annet i uavhengige tester.

Oversikt: Her vil mange traktorførere tilbringe arbeidsdagen. Legg merke til viduspusseren som er parkert nede til venstre. Den har et mye større arbeidsfelt enn tidligere, noe som vil bli verdsatt av brukere som rydder snø og arbeider med frontmontert kost.
Oversikt: Her vil mange traktorførere tilbringe arbeidsdagen. Legg merke til viduspusseren som er parkert nede til venstre. Den har et mye større arbeidsfelt enn tidligere, noe som vil bli verdsatt av brukere som rydder snø og arbeider med frontmontert kost.

Mer teknikk

Samtidig som John Deere lanserer den nye 6R, lanserer de også funksjonen 1-click-go-Autosetup. Dette går i korthet ut på at arbeidsoppgaven kan planlegges på kontoret, inkludert valg av A-B linjer for autostyring, og eksempelvis såmengder, sprøytemengder eller andre oppgaver. Når traktoren kommer inn på feltet, kjenner den automatisk igjen hvor den er basert på satellittdata, og foreslår at føreren kan starte oppgaven som venter. Et enkel bekreftelse av OK fra føreren, er det som skal til for at traktoren kan begynne på arbeidsoppgaven. Styrespaken til frontlaster er også oppgradert, og systemet som John Deere kaller E-joystick får flere nye funksjoner. Blant annet blir nå en knapp for å aktivere vendegiret å finne på lasterspaken. Den tidligere sikkerhetsbøylen, er nå erstattet av et system som registrerer hånda. Lastervekt er også tilgjengelig, der man ikke trenger å stanse traktoren for å registrere data. Retur til forhåndsbestemt posisjon av redskapet og vannrett nivellering av redskap er også nye funksjoner. Dette fordrer montering av John Deere frontlaster. En ny Starfire satellittmottaker er også underveis, men denne blir ikke tilgjengelig før seint i 2022.

Raffinering: Nye 6R får knapp for vendegiret på den nye spaken til frontlaster eller annen hydraulikk.
Raffinering: Nye 6R får knapp for vendegiret på den nye spaken til frontlaster eller annen hydraulikk.
Annonse
Detaljer: John Deere har ikke bare brukt energi på store endringer. Små detaljer, som at en moderne traktor må utstyres med Dab+ radio, har tyskerne også kontroll på.
Detaljer: John Deere har ikke bare brukt energi på store endringer. Små detaljer, som at en moderne traktor må utstyres med Dab+ radio, har tyskerne også kontroll på.
Lastertraktor: Nye 6R får en rekke funksjoner tilgjengelig om du velger laster fra John Deere.
Lastertraktor: Nye 6R får en rekke funksjoner tilgjengelig om du velger laster fra John Deere.
Grundighet: Med vanlig tysk grundighet, hadde førproduksjonstraktoren norske menyer.
Grundighet: Med vanlig tysk grundighet, hadde førproduksjonstraktoren norske menyer.

Smartere IPM

IPM-systemet, eller powerboost-systemet som det også kan kalles, endres på nye 6R. Mens ekstra effekten tidligere har vært tilgjengelig til transport, eller ved bruk av kraftuttak, kan systemet nå også gi ekstra effekt ved stort uttak av hydraulisk kraft. Brukere av for eksempel store luftassisterte såmaskiner vil sette pris på dette. Maksimal hydraulikkapasitet for de firesylindrede modellene er 155 liter pr minutt, med den største pumpa. En reverserbar kjølevifte for å blåse ut støv og bøss fra radiatoren blir også tilgjengelig. Serien blir tilgjengelig med tre transmisjonsalternativer. I tillegg til Autoquad plus og det trinnløse alternativet Autopowr kan kundene på de firesylindrede modellene velge Commandquad plus, som er en robotgiret powershiftgirkasse. Denne varianten blir også å få med 50 kilometer pr time topphastighet. Felleskjøpet påpeker at traktorer i denne klassen, i stor grad etterspørres med trinnløs Autopowr transmisjon i Norge.

Transport: Felleskjøpet tror den nye modellen 6R 185 blir svært populær blant entreprenører og andre som trenger en traktor med stor kraft, en relativt kompakt fasong.
Transport: Felleskjøpet tror den nye modellen 6R 185 blir svært populær blant entreprenører og andre som trenger en traktor med stor kraft, en relativt kompakt fasong.

Subtile endringer

En god del av endringene på nye 6R, skal du være ganske skarpøyd og detaljfokusert for å se. For eksempel er det ganske synlig at dekkstørrelsen øker, for å gi bedre trekkraft og lavere marktrykk. Dette har ført til at ingeniørene har økt størrelsen på sylindrene til styringa, for å opprettholde virkningen. Boltsirkelen på hjulnavene bak er også økt, for å tillate overføring av høyere moment til drivhjulene. En rekke komponenter er forsterket på et smart vis, for å øke styrken, men få vekta ned.

Bestillinger mottas fra tirsdag

Ønsker du deg en ny traktor fra John Deere sin fornyede 6R serie, sitter selgerne i Felleskjøpet klare til å ta imot din bestilling fra tirsdag 16 november. Litt ventetid må påregnes før du kan kjøre den, det antydes at det går såvidt over sommerferien 2022 før de første traktorene kan leveres til kunder. Traktoren avbildet i artikkelen, er en av de aller første traktorene, som blir å finne på Agroteknikk-messa på Lillestrøm 25 til 28 november på Felleskjøpet sin stand.

Tysk: Traktoren vi fikk se, hadde tysk tilhengerfeste. Dette vil selvsagt se annerledes ut på traktorer som selges i Norge.
Tysk: Traktoren vi fikk se, hadde tysk tilhengerfeste. Dette vil selvsagt se annerledes ut på traktorer som selges i Norge.

Neste artikkel

Øker presisjonen steg for steg