Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Lexion ruster opp

Nytt førerhus, sterkere motor og nye automatiske funksjoner.

NYTT: Lexion lanserer to nye hybridtreskere neste år: Lexion 8600 med og uten Terra Trac. Foto: Claas
NYTT: Lexion lanserer to nye hybridtreskere neste år: Lexion 8600 med og uten Terra Trac. Foto: Claas

Tre år etter lanseringen av nye Claas Lexion får noen av modellene en større oppgradering i modellåret 2023. Da supplerer Claas treskerutvalget med hybridmaskinen Lexion 8600 og 8600 Terra Trac, mens Lexion 5500 og 7700 kommer i Montana-versjoner.

Begge treskerne i 8600-serien har en slagerbredde på 1700 millimeter, drevet av en sekssylindret Man D26 på 12,4 liter slagvolum og motoreffekt på 549 hestekrefter. Med motoreffekt, som automatisk tilpasser seg driftsforholdene, påstår Claas at de sparer 10 prosent drivstoff i lett drift. Korntankvolumet med/uten Terra Trac er henholdsvis 13 500 og 12 500 liter.

For Lexion 8800 økes motoreffekten med 47 hestekrefter, til 700 hk, mens Lexion 8700 får 626 hestekrefter, som er en økning på 41.

CLAAS SITT NYE FØRERHUS, som de introduserte i Trion-serien i 2021, kommer også i alle Lexion-treskerne neste år. Der kan setet dreies 30 grader til hver side, mens sikten blir bedre takket være større front- og sidevinduer, samt slankere A-stolper og nytt speildesign.

LYSSTERK: Den nye Cebis-terminalen skal være svært lyssterk. Foto: Claas
LYSSTERK: Den nye Cebis-terminalen skal være svært lyssterk. Foto: Claas

Om bord sitter den 12 tommer store Cebis-terminalen, med høyoppløselig og høykontrast HD-skjerm, som skal gi god lesbarhet under alle lysforhold. Skjermen kan vise tre ulike skjermbilder samtidig, og Cemos Dialog og Cemos Automatic er nå fullt integrert.

Annonse

Cemis 1200-terminalen på den høyre siden i førerhuset er utstyrt med GPS Pilot for autostyring. Systemet Dynamic Steering, som har vært tilgjengelig i både traktorer og finsnittere hos Claas i flere år, blir nå også tilgjengelig i skurtreskere. Dette reduserer antall svinger på rattet med 40 prosent, som for eksempel gjør det lettere og raskere å svinge på vendeteigen.

EN SEGMENTERT INNMATERTROMMEL i kombinasjon med side- og sentralfestede mateplater skal gjøre at avlingsstrømmen blir bedre fordelt og matet til de to rotorene. Fra og med 2023-modellene vil alle Lexion-treskere også ha reversingsmodul med en funksjon for sakte tilbaketrekking. Etter reverseringen kan man trykke på en knapp og snu rotasjonsretningen, slik at blokkeringen mates inn sakte og jevnt.

SIKT: Førerhuset i Lexion er oppgradert og har blant annet fått bedre sikt. Foto: Claas
SIKT: Førerhuset i Lexion er oppgradert og har blant annet fått bedre sikt. Foto: Claas

Fra neste år får Cemos noen nye tilleggsfunksjoner. For eksempel kommer en dialogbasert spillmåling i Cemos Dialog, som gjør at spillsensorene kan kalibreres mer nøyaktig. Med Cemos Auto Header optimeres skjærebordlengden, vindehøyde- og horisontalposisjon automatisk, basert på plantehøyden som blir målt av Field Scanner. Skanneren er plassert i førerhustaket.

I TILLEGG REGISTRERER EN SENSOR tykkelsen på avlingsstrømmen i loelevatoren, som gjør at føreren kan konsentrere seg om å sjekke maskindata og kvalitetsparametere i Cebis, samt holde øye med avlingen foran skurtreskeren eller tømming av tanken under fart.

Ristertreskeren Lexion 5500 og hybridmodellene i 7700-serien blir fra neste år tilgjengelige med Montana hellingskompansasjon. Claas har med det åtte Montana-maskiner, fra fem halmristere og opp til hybrid mellomklasse, til bruk på bratte jorder. Kompensasjonen er på opptil 18 grader i sidehellinger og 6 grader i langsgående helninger.

Neste artikkel

Disco 1010 arver vertikal sammenlegging