Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Lykkes ikke i samarbeidet med FK Agri

Orkel vender tilbake til sin gamle suksessoppskrift.

Jarl Gjønnes i Orkel sier at både de og Felleskjøpet Agri har innsett at partene ikke lykkes med samarbeidet som startet i 2014. Foto: Dag Idar Jøsang

Med to-tre unntak har Orkel sine tilhengere toppet salgsstatistikken for traktorhengere i Norge i mange år.

Ambisjonen da Felleskjøpet Agri overtok rettighetene til Orkel-hengerne i 2013 var å styrke både salget og markedsandelene ytterligere. Det har partene innsett at de ikke har lykkes med. Derfor skiller de nå lag igjen.

– Begge parter har innsett at vi ikke har lykkes med dette fra 2014 til 2019. I denne perioden har Felleskjøpet Agri hatt regien for både salg og produktutvikling, mens Orkel har vært produsent, forteller Jarl Gjønnes, som er både eier og daglig leder i Orkel AS.

Når partene har blitt enige om at alle rettighetene skal tilbakeføres til Orkel, vil produsenten på Fannrem få tilbakeført alle rettigheter til teknologien senest innen 1. juli 2020.

– Opp gjennom årene har Orkel-hengerne vært selve bautaen innen norsk hengersalg og -produksjon. Det er ikke så få norske bønder og entreprenører som har vært stolte av at en norsk merkevare har kunnet holde stand mot importerte tilhengere. På salgsstatistikken er det i dag mer enn 40 importerte tilhengermerker, og bare to norske. Dette står i sterk kontrast til det landbruksnæringa kjemper for, nemlig verdiskapning i Norge og prioritering av norsk kvalitet, sier Gjønnes.

Annonse

Etter at avtalen med Felleskjøpet Agri er sagt opp har Orkel fått råderett over teknologien igjen, og Gjønnes er å gjenreise den opprinnelige posisjonen til hengeren fra Trøndelag.

Etter noen år med salgstall og markedsandeler som har gått feil vei vender Orkel tilbake til sin tidligere suksessoppskrift. Foto: Orkel

I 2018 var det Foss-Eik som toppet salgsstatistikken med 290 solgte tilhengere, og en markedsandel på 13,1 prosent. Orkel hadde falt tilbake på en tredjeplass, bak finske Weckman, med 231 solgte hengere og en markedsandel på 10,4 prosent.

– Vi vet vi har et godt kvalitetsprodukt, samtidig som enkelte modeller naturligvis må videreutvikles for å holde tritt med de siste kravene i markedet. Det greier vi, sier Gjønnes optimistisk.

– Hvordan distribusjonen skal skje er fortsatt ikke avklart, men vi vil trolig ha en åpen profil, med tilgang til flere enn ett distribusjonsledd. Orkel er i sterk vekst, og har fortsatt ambisjoner for norsk landbruk, sier han.

Neste artikkel

Orkel ut av Felleskjøpet