Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Metangass-traktor klar for serieproduksjon

New Holland nærmer seg ferdigstilling av traktorer som går på biogass. Nå lover produsenten at de er klare for serieproduksjon av T6.160.

NH T6: Metangass-utgaven av New Holland T6 skal nå settes i serieproduksjon. Foto: Produsenten
NH T6: Metangass-utgaven av New Holland T6 skal nå settes i serieproduksjon. Foto: Produsenten

New Holland-eier CNH har lenge testet ut både hydrogen, biogass og metan som alternative drivstoffkilder til sine traktorer. Det startet allerede på Sima i 2009 da New Holland mottok gullmedalje for sin hydrogentraktor. Samme år viste CNH fram en prototype av Steyr CVT 6195, med motor som gikk på biogass.

NYESTE GENERASJON er en metangass-versjon av T6-modellen. Denne ble presentert på Agritechnica i 2019. Opprinnelig var planen at det skulle produseres 200 traktorer i 2020, men koronautbruddet og nedstengte fabrikker, medførte nye utsettelser. På en digital pressekonferanse 23. februar varslet New Holland at T6.160 Dynamic Command, nå skal leveres til kunder i Tyskland, Frankrike, Italia, Storbritannia og Benelux-landene, samt at den blir tilgjengelig for alle kunder i Europa innen utgangen av 2021.

Den metandrevne traktoren er utstyrt med en sekssylindret motor fra FTP, som yter 180 hestekrefter. Som modellen med dieselmotor har den en 24 x 24-transmisjon, produsert av New Holland. Den benytter dobbeltkløtsj-teknologi, hvor føreren kan skifte gruppegir ved et tastetrykk. Traktoren har en akselavstand på 2,6 meter og en tillatt totalvekt på 10,5 tonn.

SIDEN AGRITECHNICA I 2019 har traktoren gått i testing på New Hollands egen gård La Bellotta, utenfor traktorfabrikken i Torino. Her er det bygget et biogassanlegg som kan forsyne traktorer med drivstoff. New Holland mener at metangassen kan gjøre bønder mindre avhengige av høye og skiftende priser på diesel. I tillegg til husdyrprodusenter med egne biogassanlegg forventes det at traktorene vil appellere til kommuner og entreprenører som ønsker å ha en grønn profil.

Ifølge New Holland skal besparelsen på å bruke metan som drivstoff, ligge på mellom 25 til 40 prosent, sammenlignet med diesel og gi 80 prosent mindre forurensende utslipp. Hvis biometan brukes, skal den globale karbonpåvirkninga i praksis være null.

Annonse

UNDER PRESSEKONFERANSEN avslørte også New Holland at de har en «angrepsplan», for å bli markedsleder innen skurtreskere i Europa. Dette skal blant annet skje ved å tilby leie av skurtreskere. Når disse planene vil realiseres, og om det vil skje i Norge, er det ingen informasjon om.

Neste artikkel

Ålgård og Mathisen deler landet