Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Weidemann fornyer teleskoplaster

Nytt elektronisk drivverk skal gjøre at teleskoplasteren presterer like godt med mindre motor.

T4512: De nye teleskoplastermodellene til Weidemann har 25 eller 45 hestekrefter. Foto: Produsenten.
T4512: De nye teleskoplastermodellene til Weidemann har 25 eller 45 hestekrefter. Foto: Produsenten.

I ti år har teleskoplasterne til Weidemann vært en bestselger for den tyske maskinprodusenten. Nå har de løst utfordringen til nye utslippskrav med å redusere motoreffekten i den ene modellen og øke den i den andre.

Selv om effekten i Yanmar-motoren i den minste modellen reduseres fra 31 til 25 hestekrefter mener Weidemann at den likevel skal presterer bedre.

Årsaken er at telskoplasteren får et nytt elektronisk styrt drivverk, kalt Electronic Control Drive. Det nye drivverket gjør også at motoren greier å tilfredsstille utslippskravene i Stage V uten etterbehandling av eksosen. Weidemann mener at den nye motorversjonen er godt egnet der man krever færre driftstimer.

I den andre modellen har Weidemann valgt å øke motoreffekten fra 40 til 45 hestekrefter. Her oppfylles utslippskravene i Stage V med bruk av et dieselpartikkelfilter i kombinasjon med en dieseloksidasjonskatalysator.

Løftehøyden til Weidemann T4512 er på 4,5 meter, og nyttelasten oppgis til 1 250 kilo. Med en bredde på 156 centimeter og en høyde under to meter reklamerer produsenten med at maskinen tar seg lett fram også der det er trangt.

Det er tre valgmuligheter for arbeidshydraulikken. Enten 28,6 l/min, 42 l/min eller 70 l/min med opsjonen High Flow. Teleskoplasteren har også reverserbar vifte, slik at kjøleenheten og ventilasjonsgitteret kan blåses rent fra førersetet, noe som er nyttig i støvete arbeidsmiljø.

Weidemann har patentert sitt førerassistentsystem, Vertical Lift System, som skal øke maskinens stabilitet takket være en delvis automatisk teleskopbevegelse.

LAST: Nyttelasta til T4512 er på opptil 1 250 kilo. Foto: Produsenten
LAST: Nyttelasta til T4512 er på opptil 1 250 kilo. Foto: Produsenten

Det nye elektroniske drivverket, forkortet ecDrive, er konstruert med fire ulike driftsmåter. Den automatiske modusen sørger for en vanlige maskineffekt på 100 %. I Eco-modus reduseres motorturtallet til 2200 o/min når kjøretøyet har nådd ønsket hastighet, slik at både støy og drivstofforbruk reduseres.

De to andre valgfrie driftsmåtene er spesielt utviklet for bruk av hydrauliske arbeidsredskaper, eller for optimalisert utførelse av Y-lastesyklusen. I den såkalte arbeidsredskapsmodusen støttes bruk av arbeidsredskaper. Her stiller man inn dieselmotorens turtall med håndgassen og regulerer kjørehastigheten med gasspedalen eller cruisekontrollen. Ved hjelp av denne kan hastigheter stilles inn svært fint, fra 0,1 km/t og oppover, via displayet. Dette sikrer en kontinuerlig mating for arbeidsredskapet.

Hvis belastningen på arbeidsredskapet blir for høy reduserer maskinen automatisk hastigheten for å gi mer krefter til arbeidsredskapet. Når belastningen igjen blir redusert går maskinen tilbake til forhåndsinnstilt hastighet. Hvis du vil kjøre raskere kan du når som helst overstyre ved å bruke fotpedalen.

NISJE: Weidemann fant enn nisje med sine teleskoplastere da de kom på markedet for ti år siden. Foto: Produsenten
NISJE: Weidemann fant enn nisje med sine teleskoplastere da de kom på markedet for ti år siden. Foto: Produsenten

M-Drive-modusen er det beste valget for optimal utførelse av Y-lastesykluser: Her stiller man inn dieselmotorens turtall med håndgassen og kjørehastigheten styres med gasspedalen. Dette eliminerer behov for langsomgang og støtter utførelsen av raske Y-lastingssykluser.

Annonse

Med disse nye driftsmåtene kan teleskoplasteren T4512 og hydraulikkoljemengden for forskjellige arbeidsredskaper som brukes doseres og styres svært finstilt. Dette skal gjøre bruken av arbeidsredskaper, eller lasthåndteringen, betydelig mer effektiv og komfortabel.

Den nye elektriske håndbremsen tilbyr både en Auto-Hold- og en Hill-Hold-funksjon. Bremsen blir automatisk aktivert når maskinen står stille, når kjørespaken settes i nøytral posisjon eller når føreren forlater setet. På samme måte frigjøres håndbremsen automatisk når maskinen startes via gasspedalen. Bremsen kan selvsagt også aktiveres eller deaktiveres manuelt ved å betjene en bryter.

HØYDE: Løftehøyden til den kompakte teleskoplasteren er 4,5 meter.
HØYDE: Løftehøyden til den kompakte teleskoplasteren er 4,5 meter.

Som forgjengeren har også de nye modellene allhjulsstyring. Det nye er at T4512 også har fått to alternative styremodi, slik man har på større teleskoplastere hos Weidemann: Forhjulsstyring og krabestyring. Med forhjulsstyringen oppnår man en sikker kjøring selv ved høyere hastigheter, for eksempel ved kjøring på veien. Krabbestyringen gjør at man får en centimeternøyaktig navigering til siden, for eksempel hvis man jobber nær en vegg og vil bevege seg sideveis bort fra den.

Maskinen er utstyrt med et nytt interiørdesign og et fargeorientert betjeningskonsept. Alle betjeningselementer er innen rekkevidde, og føreren kan se all viktig maskininformasjon på displayet.

Med den nye multifunksjonsspaken kan føreren betjene mange funksjoner med én hånd. Slik blir den kontinuerlige funksjonen i 3. styrekrets ganske enkelt aktivert via en kippbryter på tastaturet og kan komfortabelt betjenes proporsjonalt med joysticken – via trinnløs styring på justeringshjulet, også i begge retninger. Det mulig å styre teleskoperingen proporsjonalt med tommelhjulet slik at arbeidshastigheten kan tilpasses individuelt. I tillegg kan de to elektrofunksjonene betjenes med joysticken som trykktast eller holdetast. De to elektrofunksjonene er på ingen måte avhengige av hverandre, slik at føreren kan konfigurere dem individuelt.

Med displayet som er godt plassert i førerens synsfelt, kan man holde en optimal oversikt over maskinen. I tillegg til standardvisninger som temperatur, tankfylling eller driftstimer, vises også aktive funksjoner i cockpiten, for eksempel elektrofunksjoner som er i bruk, den kontinuerlige driften i 3. styrekrets eller differensialsperren som er slått på.

FARGER: Det nye interiørdesignet har fått et fargeorientert betjeningskonsept. Foto: Produsenten
FARGER: Det nye interiørdesignet har fått et fargeorientert betjeningskonsept. Foto: Produsenten

Ved hjelp av Weidemanns diagnose- og analysesystem wedias, kan mange funksjoner, for eksempel kjørefunksjon, teleskopfunksjon, 3. styrekrets, motordata samt elektrofunksjoner, analyseres både raskt og entydig. Aktive meldinger i displayet gjør føreren straks oppmerksom på mulige feil og dette gjør en rask reaksjon mulig.

Takket være et feilkodenummer kan forhandleren være forberedt og stille med riktig reservedel. Den påfølgende feilanalysen gjør den videre diagnosen og feilsøkingen mye enklere, noe som kan spare både tid og penger.

Produsenten framhever at den nye førerhytten har god sikt til arbeidsområdet både forover og oppover, der utsparingen i taket har blitt større. Maskinen har vindusviskere både foran, bak og i taket, og en ny nedtrekkbar rullegardin beskytter mot å bli blendet av solen. Bakruten har også fått mulighet til oppvarming. Standard arbeidslyskasterne er i LED med 1 000 lumen både foran og bak på førerhyttetaket. Som tilleggsutstyr er det mulig å kombinere flere LED-lyskastere, for eksempel på teleskoparmen og førerhyttetaket, enten med 1000 eller 2000 lumen.

Førerassistentsystemet Vertical Lift system (VLS) sørger for en delvis automatisk teleskopbevegelse som gjør at føreren får flyt i kjøringen også i komplekse omgivelser. Via en tilnærmet vertikal løfte- og senkebevegelse sikres maskinens stabilitet på en optimal måte i følge Weidemann. Erfarne førere kan jobbe hurtigere og sikrere med VLS, mens erfarne førere får en verdifull støtte ved løfte- og lastearbeid.

DRIVVERK: Det nye elektroniske drivverket, forkortet ecDrive, er en del av løsningen på hvordan Weidemann har løst utslippskravet til Stage V. Foto: Produsenten
DRIVVERK: Det nye elektroniske drivverket, forkortet ecDrive, er en del av løsningen på hvordan Weidemann har løst utslippskravet til Stage V. Foto: Produsenten

Neste artikkel

Automatiske fôringssystemer for dummies