Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Bensinbesettelse

Om 15 år gamle mopeder fra Verdal

Vi har vel alle vært 15-16 år og stått overfor den skjebnetunge avgjørelsen om å svi av konfirmasjonspengene på en ATV eller en hest.

I skrivende stund har jeg en tre uker gammel datter som våkner hver andre time og er helt besatt og skal ha pupp. I en periode på fire-fem år, fra rett før konfirmasjonen, hadde jeg og vennene mine omtrent samme besatte forhold til motoriserte kjøretøy. Først moped (ATV fantes ikke den gangen) og så bil. Det var forbrenningsmotor lenge før det var jenter.

For søsken, foreldre og lærere måtte det virke som vi hadde blitt hjernevaska inn i en obskur høy­oktan-sekt. Siste utgave av Trønder-Avisa ble klort ut av postkassa, for å finkjemme rubrikkannonsene etter noe som kunne minne om at det hadde motor, to hjul og en pris som vi hadde råd til. En gang hadde jeg og søskenbarnet mitt tuta ørene til onkel så fulle, at han til slutt kjørte oss for å se på et vrak av en crossmotorsykkel uten motor, der ledningene og wirene var så rustne og morkne at du kunne gni av gummien med fingrene. (U)heldigvis strakk ikke pengene til for det en gang.

Men dette endra seg da vi ble konfirmerte. Vi telte ikke penger på konfirmasjonsdagen. Vi regna på hvilken moped vi kunne kjøpe. Hver sølvskje var en fornærmelse. De kunne ikke veksles inn i mopeder. Alle verdier opparbeida den dagen, unntatt sølvskjea, ble investert direkte i det som finansverdenen nok ser på som de mest risikable aksjene i verden: 15 år gamle mopeder fra Verdal. Det var den tids svar på subprimelån. Og det var ingen tid til å vurdere ulike alterna­tiver. Den starter og går? Javel, her er 7 500 kroner.

Alt som kunne være feil, var feil. Det som ikke var feil, ble feil, fordi vi måtte jo skru på alt sammen. Hva skjer om vi tar av denne? Kan det tenkes at den går raskere om vi tar av luftfiltret? Jeg må ha høyere styre! Hmmmmm … da blir slangen med bremsevæske for kort, men jeg trenger jo ikke brems BÅDE foran og bak. Det går jo fint å kjøre med bakbrems. Og trimsett. Kranglene om hva som var best av en 11,5 hesters Malossi eller Eurosylinder, kunne utarte seg til reneste slektsfeider – hvis sår fortsatt ikke er grodd.

Og så fort en ble gammel nok til faktisk å ha lov til å kjøre disse dødsfellene av noen tohjulinger, hadde vi brukt opp brenslet. Tanken var tom. Engasjementet brente seg ut midt i mellom tredje og fjerde skjærte trimsylinder. Men da var et nytt lys tent i øynene våre, vi måtte opp en størrelsesorden. En sylinder og to hjul var gårsdagens nyheter. Alt blir mye bedre når vi bare får fire hjul, like mange sylindre og minst to subwoofere.

Og nok en gang gjentok historien seg: 18-årsdagen kom, lappen var i lomma og bilen jeg hadde jobba med i tre år, hadde passert Biltilsynets sju sirkler av helvete og kom ut på den andre siden med hvite skilter foran og bak. Og for siste gang letta bensintåka. Felger, hvis størrelse var omvendt proporsjonal med tykkelsen på dekka, et årsforbruk av turboer og toppakninger og en bilstereo som burde ha vært forsikra med høyere polise enn selve bilen, virka som en anakronisme. Jeg kunne komme tilbake fra bensinsekten og returnere til samfunnet.

Annonse

Og fram til nå har jeg ikke snakket så høyt om denne perioden i mitt liv. Det har nesten vært litt skambelagt. Enn å surre bort så mye penger og tid. Men så skreiv jeg en reportasje her i Norsk Landbruk om hvordan det vil være for portemonen om 16-åringen i stedet for ATV heller går for en mer oppbyggelig hobby og kjøper en hest. Lang historie kort; om du så får hesten gratis vil den koste deg mer enn det dobbelte av ATVen i året. Så moralen er til dere foreldre 16-åringer der ute: La ungene få en ATV eller en moped, før hesten kommer og tar dem.

For min egen del er ringen sluttet. Jeg har satt på finn-varsling på ATV-er som selges i området. Jeg skal ikke ende med at en skalla mann står og klistrer røde tusenlapper opp på ei tavle i stua mi om 17 år fordi min datter har fått hestebesettelse.

ATVen er en ren investering i fremtiden.

Ja-a.

Reportasjen heter ATV vs. Hest og sto på trykk i Norsk Landbruk nummer 3. Abonnerer du ikke på Norsk Landbruk i dag kan du kjøpe abonnement her.

Neste artikkel

Salg av rå melk bør forbys